stáže pro studenty

Již od roku 2005 se zaměřujeme na podporu talentovaných studentů se zájmem o vědu. Našim cílem je umožnit pražským i mimopražským studentům získat cenné zkušenosti z vědecké praxe, motivovat středoškolské studenty k vysokoškolskému studiu ve vědních oblastech a následně k volbě vědecké profesní dráhy. Zároveň studenty vzděláváme a zapojujeme do činnosti ústavů Akademie věd ČR. Přihlašování na stáže 2025 je spuštěno.

student
smouha

Nabídka stáží

V rámci Otevřené vědy nabízíme každoročně více než 100 stáží z nejrůznějších vědeckých oborů od fyziky, chemie, biologie, přes techniku, geologii, IT až k historii, sociologii, filozofii a mnoha dalším. Na podzim zde najdeš nabídku nových témat.

Vědní oblast
Místo
Obor
Ústav AV ČR
Jihomoravský krajEkologie

Za komáry a netopýry do jeskyní – vztah parazit a hostitel

LEKTOR STÁŽE Mgr. Kateřina Zukalová, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI Terénní výzkum ve večerních hodinách v období březen - duben (nástraha pastí). Zpracování vzorků v laboratoři dle možností stážist(k)y.
MÍSTO STÁŽE Květná 8, 603 00 Brno
V posledních letech jsou netopýři v centru zájmu vědců s ohledem na jejich potenciál při přenosu zoonotických onemocnění včetně Covidu 19. Výzkumu různých typů patogenů, parazitů a netopýrů se dlouhodobě věnuje Bat Research Group Ústavu biologie obratlovců, do jehož činnosti se stážist(k)a zapojí. Během stáže se bude podílet na výzkumu netopýrů a komárů v jeskyních Moravského krasu, které jsou jejich významnými zimovišti. Naučí se metody terénního zoologického výzkumu, determinaci modelových druhů i základy práce v molekulárně genetické laboratoři. Stáž nabízí unikátní příležitost zapojit se do interdisciplinárního výzkumu (chiropterologie, entomologie, parasitologie, mikrobiologie a molekulární ekologie) a získat cenné zkušenosti z práce v širokém vědeckém týmu včetně spolupráce s VETUNI.
STÁŽISTÉ Amalie Debefová, Nela Vavračová, Karolína Anna Zukalová
Středočeský krajEkologie

Rekultivace hadcového lomu

LEKTOR STÁŽE RNDr. Hana Pánková, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI Hlavní náplní stáže je práce v terénu, ketrá bude v závislosti na počasí probíhat v červnu - červenci a zabere několik dní
MÍSTO STÁŽE Lesní 322, 252 43 Průhonice
Hadec je unikátní hornina, která obsahuje velké množství hořčíku, ale málo základních živin. Je velmi vysychavá, takže hadcové půdy vytváří pro rostliny velmi stresující prostředí. Ty se ale těmto podmínkách dokázali přizpůsobit, vytvořily si různé adaptace, často se vyvinuly v samostatné druhy či podruhy. Na hadcích se tak vytváří unikátní rostlinné společenstvo s velkým množstvím ohrožených a vzácných druhů. Hadcový lom pak představuje potenciální biotop pro tyto druhy, pokud bude probíhat jeho rekultivace po skončení těžby vhodným způsobem. V rámci stáže se studenti seznámí s různými způsoby rekultivace – technickou, přirozenou sukcesí, řízenou sukcesí a zapojí se do hodnocení vývoje společenstva na již rekultivovaných částech. Naučí se sbírat vegetační data, statisticky je zpracovávat a vyvozovat závěry.
Jihočeský krajEkologie

Planktonní rozsivky a jejich černí pasažéři

LEKTOR STÁŽE RNDr. Pavel Rychtecký, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
MÍSTO STÁŽE Biologické centrum AV ČR, v. v. i., Hydrobiologický ústav, Na Sádkách 702/7, 370 05 České Budějovice
POZNÁMKA: Náplň stáže je možné přizpůsobit zájmům a možnostem stážistů/stážistek.
Rozsivky jsou velká skupina jednobuněčných řas jejichž nejvýraznějším znakem je dvojdílná křemičitá schránka. V našich vodních nádržích představují často velmi významnou složku fytoplanktonu a znalost jejich ekologie a fyziologie je tak velmi důležitá. Protože velké rozsivky jsou perfektní objekty ke studiu mnoha biologických interakcí, ke kterým ve vodním prostředí dochází, zaměříme se v této stáži právě na ně. Schránky rozsivek poskytují prostor pro celou řadu dalších organismů (bakterií, nálevníků, parazitických hub), které na sebe mohou s rozsivkami vzájemně působit a ovlivnit tak jejich fyziologický stav. Během stáže se budeme tímto velmi zajímavým a nepříliš prozkoumaným tématem zabývat z více stran. Hlavním cílem stáže bude pomocí moderních metod fluorescenčního značení buněk charakterizovat fyziologický stav rozsivek na úrovni jednotlivých buněk i celých populací během jejich sezonního vývoje ve vybraných lokalitách, v laboratorních pokusech i v závislosti na jejich osídlení dalšími organismy. Během stáže si student/studentka vyzkouší práci v terénu i v laboratoři, seznámí se s klasickými i moderními metodami používanými v limnologii a pronikne do barevného světa fluorescenční mikroskopie, včetně digitální analýzy obrazu.
Hlavní město PrahaEkologie

Zjištění produkce biomasy vybraných lučních druhů rostlin na Berounsku

LEKTOR STÁŽE Ing. Ondřej Cudlín, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI Stáž je více náročná během vegetační sezóny od května do června a od poloviny srpna do září, kdy probíhá práce v terénu a třídění odebrané biomasy rostlin.
MÍSTO STÁŽE ÚVGZ AV ČR, v. v. i. Oddělení společenského rozměru globální změny, V Jirchářích 149/6 Praha 110 00
Cílem stáže je seznámit studenta s všeobecnými principy vědecké práce a poskytnout studentovi informace a možnosti, aby se mohl sám do vědecké práce aktivně zapojit. Zároveň bude student seznámen s hlavními současnými problémy v oboru krajinná ekologie. Současným velikým problémem je působení klimatické změny, která již v současnosti významně ovlivňuje současné udržitelné využívání přírodních zdrojů, zejména lesních a zemědělských ekosystémů. Z tohoto důvodu je stále aktuálním tématem sledovat a hledat vhodné indikátory pro odhad produkce rostlinných druhů v lučních ekosystémech v podmínkách klimatické změny. Možným indikátorem je produkce biomasy vybraných rostlinných druhů, které se významně podílejí na produkci lučního společenstva. Cílem práce studenta je porovnat produkci biomasy vybraných rostlinných druhů s produkcí stejných druhů nebo rodů uvedených v literatuře. Pro některé druhy, které se významně podílí na produkci biomasy na sledovaných loukách na Berounsku, nelze ani žádné literární údaje dohledat. Metodika: Pro sběr dat je již vybráno devět luk s třemi odlišnými typy vodního režimu. Vybrané louky se nacházejí v okrese Beroun, v blízkosti obce Loděnice. Úkolem studenta bude odebrat biomasu vybraných druhů z plochy o maximální velikosti 0,5 m2 a několikrát (3-5) ji zopakovat na jednotlivých loukách se stejným vodním režimem, podle výskytu jednotlivých druhů. Odebrané vzorky budou ještě roztříděny na funkční skupiny, aby bylo možné zjistit čistou váhu daného druhu, a kolik váhy tvoří trávy, byliny a bobovité. Biomasa bude poté usušena v sušárně a následně zvážena. Bude spočítán průměr z hodnoty sušiny pro jednotlivé druhy ze všech čtverců po jednotlivých vybraných druzích rostlin. Celkem bude takto stanovena hodnota biomasy pro 10-15 druhů bylin a trav. Výsledky budou porovnány s daty z literatury. Průběh stáže: Stáž bude kombinací konzultací, samostatné práce studenta a získání zkušeností při získávání dat přímo v terénu. Výstupem roční stáže bude prezentace na Studentské konferenci. Proto v zimních a jarních měsících (leden-duben) bude student zpracovávat českou i zahraniční literaturu týkající se daného tématu. Během studia a zpracování literatury proběhne několik konzultací, ale půjde z větší části o samostatnou práci, kterou student může provádět z domova. Hlavním těžištěm stáže bude terénní práce od května do září. V květnu a v červnu budou probíhat první sledování rostlinného společenstva a odběry biomasy (náročnost přibližně 3 x 8hod) a následné třídění rostlin podle funkčních skupin (náročnost maximálně 3 x 8hod) a v srpnu a v září se všechny uvedené činnosti zopakují. Práce v terénu bude probíhat vždy za přítomnosti vědeckého pracovníka, který vše studentovi ukáže a student si bude moci vše vyzkoušet. S tříděním odebrané biomasy a určením vybraných druhů bude studentovi na začátku také pomáhat vědecký pracovník, než se student naučí rozeznávat jednotlivé druhy i funkční skupiny a začne pracovat samostatně. Poslední etapou stáže od října do prosince bude zpracování a porovnání získaných výsledků s výsledky z předchozích let a s výsledky jiných autorů. Závěrečným výstupem bude příprava prezentace na Studentskou konferenci.
STÁŽISTÉ Josef Březina

Medailonky stážistů

Seznamte se s našimi letošními stážisty a zjistěte, co je přivedlo na stáž Otevřené vědy. Již letos na podzim se můžeš stát jedním z nich.

Sofie K., 19 let

fotografie studenta
Stáž: Kvantová mechanika ve studiu jader a exotických mezonů
Ústav: Ústav jaderné fyziky AV ČR, v. v. i.
Škola: Gymnázium Nad Štolou
Další informace

Adam K., 19 let

fotografie studenta
Stáž: Využití sekundárních metabolitů bakterií v biologické ochraně rostlin
Ústav: Biologické centrum AV ČR, v. v. i.
Škola: Střední odborná škola ekologická a potravinářská
Další informace

Stella L., 19 let

fotografie studenta
Stáž: Exprese a funkce nikotinových receptorů in vitro a in vivo
Ústav: Fyziologický ústav AV ČR, v. v. i.
Škola: Gymnázium Elišky Krásnohorské
Další informace
Číst další

FAQ Nejčastější otázky

Na kolik stáží se můžu přihlásit?

Můžeš si podat více přihlášek na různé stáže. Docházet však můžeš pouze na jednu stáž.

Co když budu přijat/a na více stáží?

Nemohou tě vybrat na více stáží současně, protože hned jak si tě vybere jeden lektor nebo lektorka na svou stáž, tak ostatním zmizíš z výběru.

Kdy se dozvím, jestli jsem byl/a přijat/a?

Přihlašování na stáže je možné pouze do 30. listopadu. Poté si lektoři a lektorky budou z přihlášek vybírat nejvhodnější adepty na svou stáž. Výsledek o přijetí nebo nepřijetí na stáž se dozvíš do konce roku.

Jaké reference mám přiložit k přihlášce?

Reference přikládat nemusíš, ale pomáhají lektorům a lektorkám při rozhodování, koho na stáž ze všech uchazečů nakonec přijmou. Reference mohou být např. diplomy, certifikáty, potvrzení o účasti v SOČ a olympiádách, doporučující dopisy od pedagogů apod. Prostě všechno, čím se chceš pochlubit.

Jakou musím mít úroveň znalostí, abych se mohl/a přihlásit?

Předpoklady jsou někdy uvedeny v anotaci stáže. Většinou lektoři a lektorky neočekávají žádné zvláštní znalosti. Rozhodující je chuť vyzkoušet si něco nového a učit se. Stáže Otevřené vědy jsou příležitostí pro studenty a studentky středních škol a gymnázií, jak získat odbornou praxi. Do motivačního dopisu můžeš napsat, o co konkrétně se zajímáš, co by ses chtěl/a na stáži naučit nebo proč tě dané téma zajímá. 

Můžu se přihlásit, i když budu příští rok maturovat a dokončím střední školu?

Ano, můžeš.

Probíhají stáže i o prázdninách?

Ano, stáže běží po celý rok, tedy i o prázdninách v červenci a srpnu. Vždy ale záleží na konkrétní dohodě s lektorem nebo lektorkou stáže o tom, jak stáž bude probíhat. Stáže mohou probíhat i formou online diskuzí a studia literatury v kombinaci s docházkami do terénu nebo na pracoviště Akademie věd ČR.

Co mám napsat do životopisu?

Na rady a tipy, jak napsat životopis, se podívej třeba TADY.

Jak odevzdat přihlášku na stáž popsanou v angličtině?

Pokud je stáž pojmenovaná a popsána v přehledu v anglickém jazyce, vede ji anglicky mluvící lektor nebo lektorka, který/á tvé přihlášce v českém jazyce nemusí porozumět. Přelož si tedy tvůj životopis a motivační dopis do angličtiny. Přílohy, které nelze přeložit z češtiny, popiš v motivačním dopise.

Od kolika let se můžu na stáž přihlásit?

Stáže Otevřené vědy jsou určené středoškolákům a středoškolačkám od 15 let a rozhodujícím kritériem je věk. Pokud už jsi na střední škole, ale nemáš ještě 15 let, nemůžeme ještě bohužel tvoji přihlášku přijat. Pro všechny studenty a studentky mladší 18 let je nutné se přihlásit se souhlasem zákonného zástupce. Formulář souhlasu je možné stáhnout k vyplnění a podpisu při přihlašování.

Nestihl/a jsem se na stáž přihlásit. Jaké jsou další možnosti?

Doporučujeme ti prostudovat si další informace, aktivity a příležitosti na webech jednotlivých pracovišť Akademie věd ČR.

Jak můžu zvýšit své šance na přijetí?

Doporučujeme ti prostudovat si aktivity a akce na webu pracoviště Akademie věd ČR, o které máš zájem. Určitě navštiv i akce Akademie věd ČR pro veřejnost, například Týden mozku, Veletrh vědy nebo Týden Akademie věd ČR.