stáže pro studenty

Již od roku 2005 se zaměřujeme na podporu talentovaných studentů se zájmem o vědu. Našim cílem je umožnit pražským i mimopražským studentům získat cenné zkušenosti z vědecké praxe, motivovat středoškolské studenty k vysokoškolskému studiu ve vědních oblastech a následně k volbě vědecké profesní dráhy. Zároveň studenty vzděláváme a zapojujeme do činnosti ústavů Akademie věd ČR. Přihlašování na stáže 2025 je spuštěno.

student
smouha

Nabídka stáží

V rámci Otevřené vědy nabízíme každoročně více než 100 stáží z nejrůznějších vědeckých oborů od fyziky, chemie, biologie, přes techniku, geologii, IT až k historii, sociologii, filozofii a mnoha dalším. Na podzim zde najdeš nabídku nových témat.

Vědní oblast
Místo
Obor
Ústav AV ČR
Jihočeský krajChemická technologie

Application of countercurrent chromatography technology for the production of valuable algal products

LEKTOR STÁŽE Dr. José Carlos Cheel Horna, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI 1-2 students.
MÍSTO STÁŽE Centrum ALGATECH, Novohradská 237 - Opatovický mlýn 379 01 Třeboň, Česká republika
The field of algal product research has taken a leap forward, with sensitive analytical techniques unveiling a rich diversity of bioactive compounds, including both well-known and newly identified molecules with unique and innovative properties. These discoveries have brought promising opportunities for applications across pharmaceuticals, cosmetics, food, and nutraceuticals. However, a critical hurdle remains: how can we efficiently extract these high-value compounds from algal biomass for commercial use? Countercurrent chromatography (CCC) offers a cutting-edge solution. As a powerful liquid-liquid chromatography technology, CCC uses two immiscible liquid phases without the need for solid supports, enabling remarkable sample loading, recovery, and scalability for pilot and industrial applications. In our project, student interns will contribute to the development and evaluation of various biphasic solvent systems and help design CCC separation methods tailored for the extraction of algal bioactives. Join us in our state-of-the-art laboratory, where innovation thrives in a vibrant, international setting. Whether you speak Czech, English or Spanish, you will be a part of a welcoming community working at the forefront of sustainable algal production.
STÁŽISTÉ Matyáš Křivánek
Hlavní město PrahaChemie

Studium biologicky aktivních heterocyklů

LEKTOR STÁŽE Ing. Jaroslav Šebestík, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 18
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI Spektroskopická měření jde provádět během krátkých návštěv (3-4 h). U organických syntéz je vhodné, aby student mohl jeden den reakci tzv. nasadit (1-2 h) a poté následující den zpracovat (3-6 h). Výpočty spekter je možné realizovat i formou home-office (3-4 h).
MÍSTO STÁŽE Ústav Organické Chemie a Biochemie, AV ČR Flemingovo nám. 2, 166 10 Praha Dejvice
POZNÁMKA: Pro samostatnou práci v laboratoři musí být student plnoletý
Heterocyklické sloučeniny představují významné třídy biologicky aktivních látek. V rámci stáže se zaměříme na syntézy deriváty akridinů, které mají potenciál léčit prionové a jiné neurodegenerativní onemocnění. Připravené deriváty budou charakterizovány analytickými metodami jako je kapalinová chromatogrfie, nukleární magnetická rezonance, hmotnostní spektrometrie, fluorescenční spektroskopie, Ramanova spektroskopie a Ramanova Optická Aktivita.
STÁŽISTÉ Lucie Brajerová, Ester Gangnusová, Kateřina Koudelková
Celá ČRChemie

Experimentováním v EDU laboratoři tě naučíme kreativně učit chemii

LEKTOR STÁŽE Ing. Květoslava Stejskalová, CSc.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
MÍSTO STÁŽE ÚFCH J. Heyrovského -Dolejškova 2155/3, Praha 8
Stáž je didaktická a částečně také učí stážistu, jak chemii popularizovat. Stáž je vhodná pro zájemce/kyni o chemii, který by v budoucnu rád/ráda své znalosti a dovednosti předával dětem/žákům ZŠ jako učitel či jako lektor mimoškolních aktivit v přírodovědných kroužcích. Chcete se učit chemii zábavněji a srozumitelněji, než je obvyklé? Naučíme vás nejen dělat z vašeho pohledu "zábavné" experimenty, ale, a to především, pochopit, o jaký princip či jev se jedná a budete se učit, jak toto vše předat srozumitelně dále. Není nic horšího, než kantor, který stojí před popsanou tabulí a hledá místo na poslední rovnici nebo ten, který promítá jeden slide za druhým plný textu….. Studenti opisují a opisují (a fotí na tablety), pak se biflují a biflují (bez toho, že něčemu rozumí) a po písemce či zkoušení vše zapomenou. A chemie - stává se pro ně stále více neoblíbenou disciplínou, pro některé dokonce noční můrou. U nás nabízíme efektivní způsob příjmu znalostí: protože jsme vědci, tak učíme tím, co umíme dokonale – experimentem, který dokonale vysvětlíme a pomocí něhož popíšeme daný jev/skutečnost. Naši stážisté se v programu stáží seznámí se zajímavými chemickými tématy jak po stránce teoretické, tak hlavně, jak dané téma uchopit experimentálně. Naše didaktická stáž je naučí, či zdokonalí, jak sestavit rozumný experiment, aby podpořil teoretickou výuku a učinil ji nejen pochopitelnou a stravitelnou, ba co víc inspirující-záživnou-neodolatelnou. Budeš s námi experimentovat, navrhovat pokusy na různá témata a zkoušet si učit žáky ZŠ formou workshopů (výuka v ústavu, ve škole, mimoškolně-kroužek) a třeba jednou rozšíříš řídnoucí řady kantorů, co boj s byrokracií a nesmyslnou legislativou plnou zákazů nevzdali a do svých hodin stále nějaké ty experimenty zařazují.
STÁŽISTÉ Nikol Gaždová, Barbora Hájková, Tadeáš Vícha
Hlavní město PrahaChemie

Automatizace práce výpočetního chemika pomocí velkých jazykových modelů

LEKTOR STÁŽE Ing. Prokop Hapala, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI Časová náročnost závisí na dohodě se studentem, jak velký cíl si po diskuzi zvolíme. Většinu práce ale může provádět student doma kdy se mu hodí, konzultace mohou být fyzicky v praze na FZU (Slovanka), nebo online (videocall)
MÍSTO STÁŽE Na Slovance / UTIA
POZNÁMKA: Požadavky: Zkušenost s programováním v Pythonu nebo JavaScriptu (TypeScriptu), zájem o umělou inteligenci a přírodní vědy.
Příchod nástrojů, jako je ChatGPT, ukázal, že mnoho lidských činností, které vyžadují porozumění vědeckému textu nebo programovému kódu, lze do značné míry automatizovat. V posledních dvou letech se objevilo mnoho cenově dostupných jazykových modelů (LLM), které mohou zastat práci desítek vědců při rešerši vědecké literatury, tvorbě dokumentace nebo testování vědeckého softwaru. Automatické programovací nástroje, jako je GitHub Copilot, Claude-dev nebo Aider, výrazně urychlují vývoj jednoduchých aplikací, zatímco služby jako NotebookLM, Jenni.ai, Sci-Space a Consensus usnadňují rešerši a psaní vědeckých textů. Tyto modely však lze využít ještě efektivněji, pokud se skreze API propojí přímo s nástroji specifickými pro konkrétní vědecký projekt, například s vědeckým softwarem či databází relevantních článků. LLM by pak mohl například automaticky implementovat a otestovat GPU-paralelizovaný kód na základě rovnic nalezených v literatuře. To však vyžaduje vytvoření specializovaných skriptů a promptů, které propojí jazykový model s konkrétním programem či databází prostřednictvím tzv. „function-calling“ rozhraní, a následné testování tohoto propojení. Implementace takového systému nevyžaduje hluboké znalosti chemie ani matematiky, a pouze základní programátorské dovednosti, a proto je vhodná pro středoškolské studenty se zájmem o přírodní vědy a umělou inteligenci.

Medailonky stážistů

Seznamte se s našimi letošními stážisty a zjistěte, co je přivedlo na stáž Otevřené vědy. Již letos na podzim se můžeš stát jedním z nich.

Sofie K., 19 let

fotografie studenta
Stáž: Kvantová mechanika ve studiu jader a exotických mezonů
Ústav: Ústav jaderné fyziky AV ČR, v. v. i.
Škola: Gymnázium Nad Štolou
Další informace

Adam K., 19 let

fotografie studenta
Stáž: Využití sekundárních metabolitů bakterií v biologické ochraně rostlin
Ústav: Biologické centrum AV ČR, v. v. i.
Škola: Střední odborná škola ekologická a potravinářská
Další informace

Stella L., 19 let

fotografie studenta
Stáž: Exprese a funkce nikotinových receptorů in vitro a in vivo
Ústav: Fyziologický ústav AV ČR, v. v. i.
Škola: Gymnázium Elišky Krásnohorské
Další informace
Číst další

FAQ Nejčastější otázky

Na kolik stáží se můžu přihlásit?

Můžeš si podat více přihlášek na různé stáže. Docházet však můžeš pouze na jednu stáž.

Co když budu přijat/a na více stáží?

Nemohou tě vybrat na více stáží současně, protože hned jak si tě vybere jeden lektor nebo lektorka na svou stáž, tak ostatním zmizíš z výběru.

Kdy se dozvím, jestli jsem byl/a přijat/a?

Přihlašování na stáže je možné pouze do 30. listopadu. Poté si lektoři a lektorky budou z přihlášek vybírat nejvhodnější adepty na svou stáž. Výsledek o přijetí nebo nepřijetí na stáž se dozvíš do konce roku.

Jaké reference mám přiložit k přihlášce?

Reference přikládat nemusíš, ale pomáhají lektorům a lektorkám při rozhodování, koho na stáž ze všech uchazečů nakonec přijmou. Reference mohou být např. diplomy, certifikáty, potvrzení o účasti v SOČ a olympiádách, doporučující dopisy od pedagogů apod. Prostě všechno, čím se chceš pochlubit.

Jakou musím mít úroveň znalostí, abych se mohl/a přihlásit?

Předpoklady jsou někdy uvedeny v anotaci stáže. Většinou lektoři a lektorky neočekávají žádné zvláštní znalosti. Rozhodující je chuť vyzkoušet si něco nového a učit se. Stáže Otevřené vědy jsou příležitostí pro studenty a studentky středních škol a gymnázií, jak získat odbornou praxi. Do motivačního dopisu můžeš napsat, o co konkrétně se zajímáš, co by ses chtěl/a na stáži naučit nebo proč tě dané téma zajímá. 

Můžu se přihlásit, i když budu příští rok maturovat a dokončím střední školu?

Ano, můžeš.

Probíhají stáže i o prázdninách?

Ano, stáže běží po celý rok, tedy i o prázdninách v červenci a srpnu. Vždy ale záleží na konkrétní dohodě s lektorem nebo lektorkou stáže o tom, jak stáž bude probíhat. Stáže mohou probíhat i formou online diskuzí a studia literatury v kombinaci s docházkami do terénu nebo na pracoviště Akademie věd ČR.

Co mám napsat do životopisu?

Na rady a tipy, jak napsat životopis, se podívej třeba TADY.

Jak odevzdat přihlášku na stáž popsanou v angličtině?

Pokud je stáž pojmenovaná a popsána v přehledu v anglickém jazyce, vede ji anglicky mluvící lektor nebo lektorka, který/á tvé přihlášce v českém jazyce nemusí porozumět. Přelož si tedy tvůj životopis a motivační dopis do angličtiny. Přílohy, které nelze přeložit z češtiny, popiš v motivačním dopise.

Od kolika let se můžu na stáž přihlásit?

Stáže Otevřené vědy jsou určené středoškolákům a středoškolačkám od 15 let a rozhodujícím kritériem je věk. Pokud už jsi na střední škole, ale nemáš ještě 15 let, nemůžeme ještě bohužel tvoji přihlášku přijat. Pro všechny studenty a studentky mladší 18 let je nutné se přihlásit se souhlasem zákonného zástupce. Formulář souhlasu je možné stáhnout k vyplnění a podpisu při přihlašování.

Nestihl/a jsem se na stáž přihlásit. Jaké jsou další možnosti?

Doporučujeme ti prostudovat si další informace, aktivity a příležitosti na webech jednotlivých pracovišť Akademie věd ČR.

Jak můžu zvýšit své šance na přijetí?

Doporučujeme ti prostudovat si aktivity a akce na webu pracoviště Akademie věd ČR, o které máš zájem. Určitě navštiv i akce Akademie věd ČR pro veřejnost, například Týden mozku, Veletrh vědy nebo Týden Akademie věd ČR.