stáže pro studenty

Již od roku 2005 se zaměřujeme na podporu talentovaných studentů se zájmem o vědu. Našim cílem je umožnit pražským i mimopražským studentům získat cenné zkušenosti z vědecké praxe, motivovat středoškolské studenty k vysokoškolskému studiu ve vědních oblastech a následně k volbě vědecké profesní dráhy. Zároveň studenty vzděláváme a zapojujeme do činnosti ústavů Akademie věd ČR. Přihlašování na stáže 2025 je spuštěno.

student
smouha

Nabídka stáží

V rámci Otevřené vědy nabízíme každoročně více než 100 stáží z nejrůznějších vědeckých oborů od fyziky, chemie, biologie, přes techniku, geologii, IT až k historii, sociologii, filozofii a mnoha dalším. Na podzim zde najdeš nabídku nových témat.

Vědní oblast
Místo
Obor
Ústav AV ČR
Středočeský krajBotanika

Klimatická změna a její vliv na anatomii rostlin

LEKTOR STÁŽE Mgr. Renáta Schnablová, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
MÍSTO STÁŽE Botanický ústav AVČR, Průhonice
Rostliny se musí neustále přizpůsobovat měnícím se podmínkám prostředí, protože nemohou, podobně jako živočichové, jednoduše utéci za lepším. Rostliny mají různé mechanismy, které jim toto přizpůsobení umožňují. Stáž se především zaměří na změny v anatomii rostlin. Stážista se naučí připravovat vzorky rostlinného pletiva, mikroskopovat a analyzovat svoje data.
STÁŽISTÉ Marie Hošťálková, Markéta Klecarová, Michaela Vacková
Středočeský krajBotanika

Efekt prostředí, stáří semen a typ opylování na klíčení a růst v ČR kriticky ohroženého druhu drobnokvět pobřežní

LEKTOR STÁŽE RNDr. Věroslava Hadincová, CSc.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI Po založení klíčního pokusu by bylo dobré alespoň jednou za týden po dobu cca 1 měsíce kontrolovat vyklíčená semena (vždy cca 2 hodiny práce). Začít s touto fází by bylo nejlepší v březnu, ale dle dohody lze i kdykoli jindy. Později, ve fázi pěstování rostlin, již bude třeba provádět spíše nárazová měření, která ale zaberou více času.
MÍSTO STÁŽE Botanický ústav AVČR, Zámek 1, 252 43 Průhonice
Drobnokvět pobřežní je v České republice zařazen mezi kriticky ohrožené druhy. Na území ČR se na přirozených stanovištích vyskytuje pouze na náplavech na dolním toku Labe mezi Děčínem a Hřenskem. Je zde ohrožen změnou nebo i zánikem přirozených stanivišť. Pro jeho efektivní ochranu potřebujeme vědět i to, jaké podmínky jsou důležité pro jeho vyklíčení a růst. V této studii student odpoví na otázku, jaký je efekt světla, stáří semen a typu opylování na klíčení a následný růst semenáčků. Dosud jsme studovali vliv teploty a vlhkosti. To, jak je pro klíčení důležité světlo a zda klíčivost semen a následný růst rostlin ovlivňuje stáří semen a typ opylení rostlin dosud nevíme. K dispozici jsou 25, 5 a 1 rok stará semena, klíční boxy s různým typem osvětlení a skleník pro pěstování semenáčků. Na vyrostlých rostlinách se bude zaznamenávat rychlost růstu, kvetení a produkce semen. Získané údaje student vyhodnotí staistickými metodami tak, aby mohl odpovědět na položenou otázku.
Středočeský krajBotanika

Sekundární metabolity, příbuzenské vztahy a typ rozmnožování u lišejníků z okruhu Xanthoparmelia pulla

LEKTOR STÁŽE Mgr. Jiří Malíček, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI Minimálně 8 hodin měsíčně, vhodnější je věnovat se práci více.
MÍSTO STÁŽE Zámek 1, 252 43 Průhonice
K nápadným hnědým terčovkám, které potkáme běžně i na skalách v České republice, patří skupina Xanthoparmelia pulla. Naše předběžná data však ukazují, že genetické znaky možná nekorelují s chemismem stélek a typem rozmnožování. Úkolem stáže bude podrobně prostudovat lišejníkové sekundární metabolity pomocí tenkovrstvé chromatografie, typ rozmnožování a genetickou identitu českých populací. Student se pokusí odhalit, zda se v datech nacházejí nějaké vztahy a zda doposud užívané znaky pro rozlišování druhů mají v kontextu získaných dat nějaký smysl. Protože tyto terčovky mají centrum rozšíření v jižní Evropě a k nám pronikají jen určité druhy a genotypy, budou také porovnány znaky českých a jihoevropských populací.
STÁŽISTÉ Emma Kantnerová
Hlavní město PrahaBotanika

Sledování diverzity a biomasy rostlinných společenstev na Berounsku

LEKTOR STÁŽE Ing. Ondřej Cudlín, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI Stáž je více náročná během vegetační sezóny od května do června a od poloviny srpna do září, kdy probíhá práce v terénu a třídění odebrané biomasy rostlin.
MÍSTO STÁŽE ÚVGZ AV ČR, v. v. i. Oddělení společenského rozměru globální změny, V Jirchářích 149/6 Praha 110 00
Cílem stáže je seznámit studenta s všeobecnými principy vědecké práce a poskytnout studentovi informace a možnosti, aby se mohl sám do vědecké práce aktivně zapojit. Zároveň bude student seznámen s hlavními současnými problémy v oboru krajinná ekologie. Současným velikým problémem je působení klimatické změny, která již v současnosti významně ovlivňuje současné udržitelné využívání přírodních zdrojů, zejména lesních a zemědělských ekosystémů. Z tohoto důvodu je stále aktuálním tématem sledovat a hledat vhodné indikátory pro odhad produkce rostlinných druhů v lučních ekosystémech v podmínkách klimatické změny. Možnými indikátory jsou počet rostlinných druhů, produkce biomasy a stlačená výška porostu. Cílem práce studenta je sledovat počet druhů rostlin a množství jejich biomasy na sledovaných loukách na Berounsku. Metodika: Pro sběr dat je již vybráno devět luk s třemi odlišnými typy vodního režimu. Vybrané louky se nacházejí v okrese Beroun, v blízkosti obce Loděnice. Na vybraných lokalitách již výzkum probíhá více než 7 let, je tedy na co navázat. Na každé louce bude probíhat sběr dat na pěti čtvercových studijních plochách. Na každé ploše bude proveden soupis rostlinných druhů (fytocenologický snímek) a změřena výška porostu speciálním měřícím talířem. Z každého čtverce bude poté odebrána biomasa rostlin, která bude roztříděna po jednotlivých funkčních skupinách (traviny, byliny a bobovité), usušena v sušárně a následně zvážena. Průběh stáže: Stáž bude kombinací konzultací, samostatné práce studenta a získání zkušeností při získávání dat přímo v terénu. Výstupem roční stáže bude prezentace na Studentské konferenci. Proto v zimních a jarních měsících (leden-duben) bude student zpracovávat českou i zahraniční literaturu týkající se daného tématu. Během studia a zpracování literatury proběhne několik konzultací, ale půjde z větší části o samostatnou práci, kterou student může provádět z domova. Hlavním těžištěm stáže bude terénní práce od května do září. V květnu a v červnu budou probíhat první sledování rostlinného společenstva a odběry biomasy (náročnost přibližně 3 x 8hod) a následné třídění rostlin podle funkčních skupin (náročnost přibližně 3 x 8hod) a v srpnu a v září se všechny uvedené činnosti zopakují. Práce v terénu budou probíhat vždy za přítomnosti vědeckého pracovníka, který vše studentovi ukáže a student si bude moci vše vyzkoušet. S tříděním odebrané biomasy bude studentovi na začátku také pomáhat vědecký pracovník, než se student naučí rozeznávat jednotlivé skupiny a začne pracovat samostatně. Poslední etapou stáže od října do prosince bude zpracování a porovnání získaných výsledků s výsledky z předchozích let a s výsledky jiných autorů. Závěrečným výstupem bude příprava prezentace na Studentskou konferenci.
STÁŽISTÉ Martina Synovcová

Medailonky stážistů

Seznamte se s našimi letošními stážisty a zjistěte, co je přivedlo na stáž Otevřené vědy. Již letos na podzim se můžeš stát jedním z nich.

Sofie K., 19 let

fotografie studenta
Stáž: Kvantová mechanika ve studiu jader a exotických mezonů
Ústav: Ústav jaderné fyziky AV ČR, v. v. i.
Škola: Gymnázium Nad Štolou
Další informace

Adam K., 19 let

fotografie studenta
Stáž: Využití sekundárních metabolitů bakterií v biologické ochraně rostlin
Ústav: Biologické centrum AV ČR, v. v. i.
Škola: Střední odborná škola ekologická a potravinářská
Další informace

Stella L., 19 let

fotografie studenta
Stáž: Exprese a funkce nikotinových receptorů in vitro a in vivo
Ústav: Fyziologický ústav AV ČR, v. v. i.
Škola: Gymnázium Elišky Krásnohorské
Další informace
Číst další

FAQ Nejčastější otázky

Na kolik stáží se můžu přihlásit?

Můžeš si podat více přihlášek na různé stáže. Docházet však můžeš pouze na jednu stáž.

Co když budu přijat/a na více stáží?

Nemohou tě vybrat na více stáží současně, protože hned jak si tě vybere jeden lektor nebo lektorka na svou stáž, tak ostatním zmizíš z výběru.

Kdy se dozvím, jestli jsem byl/a přijat/a?

Přihlašování na stáže je možné pouze do 30. listopadu. Poté si lektoři a lektorky budou z přihlášek vybírat nejvhodnější adepty na svou stáž. Výsledek o přijetí nebo nepřijetí na stáž se dozvíš do konce roku.

Jaké reference mám přiložit k přihlášce?

Reference přikládat nemusíš, ale pomáhají lektorům a lektorkám při rozhodování, koho na stáž ze všech uchazečů nakonec přijmou. Reference mohou být např. diplomy, certifikáty, potvrzení o účasti v SOČ a olympiádách, doporučující dopisy od pedagogů apod. Prostě všechno, čím se chceš pochlubit.

Jakou musím mít úroveň znalostí, abych se mohl/a přihlásit?

Předpoklady jsou někdy uvedeny v anotaci stáže. Většinou lektoři a lektorky neočekávají žádné zvláštní znalosti. Rozhodující je chuť vyzkoušet si něco nového a učit se. Stáže Otevřené vědy jsou příležitostí pro studenty a studentky středních škol a gymnázií, jak získat odbornou praxi. Do motivačního dopisu můžeš napsat, o co konkrétně se zajímáš, co by ses chtěl/a na stáži naučit nebo proč tě dané téma zajímá. 

Můžu se přihlásit, i když budu příští rok maturovat a dokončím střední školu?

Ano, můžeš.

Probíhají stáže i o prázdninách?

Ano, stáže běží po celý rok, tedy i o prázdninách v červenci a srpnu. Vždy ale záleží na konkrétní dohodě s lektorem nebo lektorkou stáže o tom, jak stáž bude probíhat. Stáže mohou probíhat i formou online diskuzí a studia literatury v kombinaci s docházkami do terénu nebo na pracoviště Akademie věd ČR.

Co mám napsat do životopisu?

Na rady a tipy, jak napsat životopis, se podívej třeba TADY.

Jak odevzdat přihlášku na stáž popsanou v angličtině?

Pokud je stáž pojmenovaná a popsána v přehledu v anglickém jazyce, vede ji anglicky mluvící lektor nebo lektorka, který/á tvé přihlášce v českém jazyce nemusí porozumět. Přelož si tedy tvůj životopis a motivační dopis do angličtiny. Přílohy, které nelze přeložit z češtiny, popiš v motivačním dopise.

Od kolika let se můžu na stáž přihlásit?

Stáže Otevřené vědy jsou určené středoškolákům a středoškolačkám od 15 let a rozhodujícím kritériem je věk. Pokud už jsi na střední škole, ale nemáš ještě 15 let, nemůžeme ještě bohužel tvoji přihlášku přijat. Pro všechny studenty a studentky mladší 18 let je nutné se přihlásit se souhlasem zákonného zástupce. Formulář souhlasu je možné stáhnout k vyplnění a podpisu při přihlašování.

Nestihl/a jsem se na stáž přihlásit. Jaké jsou další možnosti?

Doporučujeme ti prostudovat si další informace, aktivity a příležitosti na webech jednotlivých pracovišť Akademie věd ČR.

Jak můžu zvýšit své šance na přijetí?

Doporučujeme ti prostudovat si aktivity a akce na webu pracoviště Akademie věd ČR, o které máš zájem. Určitě navštiv i akce Akademie věd ČR pro veřejnost, například Týden mozku, Veletrh vědy nebo Týden Akademie věd ČR.