Stáže pro středoškoláky

Přehled stáží Akademie věd ČR pro středoškolské studenty v roce 2025
Vědní oblast
Místo
Obor
Ústav AV ČR
Středočeský krajBotanika

Schopnost rostlin přizpůsobit se měnícím se klimatickým podmínkám

LEKTOR STÁŽE prof. RNDr. Zuzana Münzbergová, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
MÍSTO STÁŽE Botanicky ustav, Lesní 322, Průhonice
Poznání schopnosti rostlin přizpůsobit se měnícím se klimatickým podmínkách je klíčové pro pochopení jejich budoucí prosperity. Projekt využívá unikátní modelový systém v Rakousku, kde je již 10 let simulováno zvýšení teplot, koncentrace CO2 a sucha. S využitím materiálu z tohoto pokusu bude cílem stáže pochopit, jak různé klimatické faktory a jejich interakce ovlivňují rostlinné vlastnosti se zaměřením na jejich fyziologické přizpůsobení. Konkrétně bude práce analyzovat změny hustoty a velikosti průduchů, změny morfologie listů a obsah fenolických látek a sledovat čistý a kombinovaný efekt různých klimatických faktorů na tyto vlastnosti. Současně bude identifikovat rozdíly v těchto přizpůsobeních mezi druhy.
PODANÝCH PŘIHLÁŠEK 0
Středočeský krajBotanika

Stanovení kritické fáze životního cyklu u přirozených populací kuřičky hadcové

LEKTOR STÁŽE RNDr. Hana Pánková, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI Hlavní náplní bude terénní práce, která bude probíhat v závislosti na počasí v červnu a červenci
MÍSTO STÁŽE Lesní 322, 252 43 Průhonice
Student se seznámí s biologií a ekologií endemického druhu kuřičky hadcové, která roste na světě pouze na dvou místech ve Středních Čechách. Naučí se hodnotit její růst a definovat životní stádia přímo v terénu. Pomocí dat z vlastního měření a dat z předchozích let se naučí vytvářet model životního cyklu a stanovit kritické fáze. Na základě dat pak navrhne vhodná managementová opatření pro konkrétní lokality.
PODANÝCH PŘIHLÁŠEK 0
Středočeský krajBotanika

Adaptace pomněnky úzkolisté k půdním podmínkám

LEKTOR STÁŽE RNDr. Hana Pánková, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 16
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI Přibližně od března bude bude probíhat každých 14 dní odečítání vyklíčených semen. Od května 1x měsíčně měření růstových parametrů ve spolupráci s týmem. Terénní práce budou probíhat v květnu, v závisloti na počasí.
MÍSTO STÁŽE Lesní 322, 252 43 Průhonice
Pomněnka úzkolistá je kriticky ohrožený druh, který roste v ČR pouze na několika geologicky odlišných lokalitách: vápence v Českém Krasu, hadce u Želivky a u Rouchovan, čedič v Českém Středohoří. Současné poznatky ukazují, že pokud se rostliny vyskytují na různých a izolovaných stanovištích, může dojít u nich ke vzniku adaptací na tyto podmínky. To má pak dalekosáhlé následky pro jejich ochranu. Hlavní náplní stáže bude účast na zahradním experimentu, který testuje existenci lokálních adaptací pomněnky na různé substráty. Bude hodnotit klíčivost semen a později i růst jedinců. Naučí se sbírat a zpracovávat data z experimentů, statisticky je zpracovávat a vyvozovat závěry. Na základě dat pak navrhne, jak by se získané poznatky daly uplatnit v ochraně druhu. Dále se bude podílet na hodnocení růstových parametrů na jednotlivých lokalitách pomněnky úzkolisté.
PODANÝCH PŘIHLÁŠEK 0
Středočeský krajBotanika

Vliv klimatické změny na vybrané ohrožené druhy

LEKTOR STÁŽE RNDr. Hana Pánková, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 16
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI Od února do března bude pravidelně 1x měsíčně probíhat hodnocení růstu rostlin, které zabere 1-2 dny. Experiment bude ukončen přibližně v červnu, poté již nebude nutná pravidelná docházka
MÍSTO STÁŽE Lesní 322, 252 43 Průhonice
Zvyšování teploty a obsahu CO2 v atmosféře a častější periody sucha, mohou mít dopad přežívání ohrožených druhů rostlin jak ze suchých, tak i mokřadních stanovišť. V rámci skleníkového experimentu proto budeme sledovat růst ohrožených druhů – popelivky sibiřské, koháňky kalíškaté (slatiništní druhy) a pomněnky úzkolisté (suchomilná) v podmínkách zvýšené/normální teploty, zvýšeného/současného obsahu CO2 a různého vlhkostního režimu. Náplní stáže bude hodnotit růstové parametry jednotlivých druhů. Naučí se sbírat a zpracovávat data z experimentů, statisticky je zpracovávat a vyvozovat závěry. Na základě dat pak navrhne, jak by se získané poznatky daly uplatnit v ochraně druhu.
PODANÝCH PŘIHLÁŠEK 0
Středočeský krajBotanika

Klimatická změna a její vliv na anatomii rostlin

LEKTOR STÁŽE Mgr. Renáta Schnablová, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
MÍSTO STÁŽE Botanický ústav AVČR, Průhonice
Rostliny se musí neustále přizpůsobovat měnícím se podmínkám prostředí, protože nemohou, podobně jako živočichové, jednoduše utéci za lepším. Rostliny mají různé mechanismy, které jim toto přizpůsobení umožňují. Stáž se především zaměří na změny v anatomii rostlin. Stážista se naučí připravovat vzorky rostlinného pletiva, mikroskopovat a analyzovat svoje data.
PODANÝCH PŘIHLÁŠEK 0
Středočeský krajBotanika

Efekt prostředí, stáří semen a typ opylování na klíčení a růst v ČR kriticky ohroženého druhu drobnokvět pobřežní

LEKTOR STÁŽE RNDr. Věroslava Hadincová, CSc.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI Po založení klíčního pokusu by bylo dobré alespoň jednou za týden po dobu cca 1 měsíce kontrolovat vyklíčená semena (vždy cca 2 hodiny práce). Začít s touto fází by bylo nejlepší v březnu, ale dle dohody lze i kdykoli jindy. Později, ve fázi pěstování rostlin, již bude třeba provádět spíše nárazová měření, která ale zaberou více času.
MÍSTO STÁŽE Botanický ústav AVČR, Zámek 1, 252 43 Průhonice
Drobnokvět pobřežní je v České republice zařazen mezi kriticky ohrožené druhy. Na území ČR se na přirozených stanovištích vyskytuje pouze na náplavech na dolním toku Labe mezi Děčínem a Hřenskem. Je zde ohrožen změnou nebo i zánikem přirozených stanivišť. Pro jeho efektivní ochranu potřebujeme vědět i to, jaké podmínky jsou důležité pro jeho vyklíčení a růst. V této studii student odpoví na otázku, jaký je efekt světla, stáří semen a typu opylování na klíčení a následný růst semenáčků. Dosud jsme studovali vliv teploty a vlhkosti. To, jak je pro klíčení důležité světlo a zda klíčivost semen a následný růst rostlin ovlivňuje stáří semen a typ opylení rostlin dosud nevíme. K dispozici jsou 25, 5 a 1 rok stará semena, klíční boxy s různým typem osvětlení a skleník pro pěstování semenáčků. Na vyrostlých rostlinách se bude zaznamenávat rychlost růstu, kvetení a produkce semen. Získané údaje student vyhodnotí staistickými metodami tak, aby mohl odpovědět na položenou otázku.
PODANÝCH PŘIHLÁŠEK 0
Hlavní město PrahaChemická technologie

Čištění vod od mikropolutantů, příprava a charakterizace sorbentů

LEKTOR STÁŽE Ing. Martina Dlasková, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
MÍSTO STÁŽE Rozvojová 135, Praha 6, 16500
Spolu se zvyšujícími standardy životní úrovně stoupá i počet používaných farmak, pesticidů či např. prostředků pro osobní péči a hygienu. Všechny tyto látky se dostávají do životního prostředí, kde vzhledem k jejich špatné odbouratelnosti či nedostupnosti dodatečného stupně čištění odpadních vod mohou procházet do podzemních a povrchových vod, nakonec i do pitné vody. Je tedy nutné zvolit optimální metodu a podmínky dočištění vody od mikropolutantů. U nás v laboratoři se dozvíte, jaké jsou dostupné metody dočišťování kontaminovaných vod, jaké jsou jejich limity a můžete se podílet na přípravě nových pokročilých sorbentů k tomu vhodných.
PODANÝCH PŘIHLÁŠEK 1
Jihočeský krajChemická technologie

Application of countercurrent chromatography technology for the production of valuable algal products

LEKTOR STÁŽE José Carlos Cheel Horna, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI 1-2 students.
MÍSTO STÁŽE Centrum ALGATECH, Novohradská 237 - Opatovický mlýn 379 01 Třeboň, Česká republika
The field of algal product research has taken a leap forward, with sensitive analytical techniques unveiling a rich diversity of bioactive compounds, including both well-known and newly identified molecules with unique and innovative properties. These discoveries have brought promising opportunities for applications across pharmaceuticals, cosmetics, food, and nutraceuticals. However, a critical hurdle remains: how can we efficiently extract these high-value compounds from algal biomass for commercial use? Countercurrent chromatography (CCC) offers a cutting-edge solution. As a powerful liquid-liquid chromatography technology, CCC uses two immiscible liquid phases without the need for solid supports, enabling remarkable sample loading, recovery, and scalability for pilot and industrial applications. In our project, student interns will contribute to the development and evaluation of various biphasic solvent systems and help design CCC separation methods tailored for the extraction of algal bioactives. Join us in our state-of-the-art laboratory, where innovation thrives in a vibrant, international setting. Whether you speak Czech, English or Spanish, you will be a part of a welcoming community working at the forefront of sustainable algal production.
PODANÝCH PŘIHLÁŠEK 0
Hlavní město PrahaChemie

Studium biologicky aktivních heterocyklů

LEKTOR STÁŽE Ing. Jaroslav Šebestík, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 18
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI Spektroskopická měření jde provádět během krátkých návštěv (3-4 h). U organických syntéz je vhodné, aby student mohl jeden den reakci tzv. nasadit (1-2 h) a poté následující den zpracovat (3-6 h). Výpočty spekter je možné realizovat i formou home-office (3-4 h).
MÍSTO STÁŽE Ústav Organické Chemie a Biochemie, AV ČR Flemingovo nám. 2, 166 10 Praha Dejvice
POZNÁMKA: Pro samostatnou práci v laboratoři musí být student plnoletý
Heterocyklické sloučeniny představují významné třídy biologicky aktivních látek. V rámci stáže se zaměříme na syntézy deriváty akridinů, které mají potenciál léčit prionové a jiné neurodegenerativní onemocnění. Připravené deriváty budou charakterizovány analytickými metodami jako je kapalinová chromatogrfie, nukleární magnetická rezonance, hmotnostní spektrometrie, fluorescenční spektroskopie, Ramanova spektroskopie a Ramanova Optická Aktivita.
PODANÝCH PŘIHLÁŠEK 5
Celá ČRChemie

Experimentováním v EDU laboratoři tě naučíme kreativně učit chemii

LEKTOR STÁŽE Ing. Květoslava Stejskalová, CSc.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
MÍSTO STÁŽE ÚFCH J. Heyrovského -Dolejškova 2155/3, Praha 8
Stáž je didaktická a částečně také učí stážistu, jak chemii popularizovat. Stáž je vhodná pro zájemce/kyni o chemii, který by v budoucnu rád/ráda své znalosti a dovednosti předával dětem/žákům ZŠ jako učitel či jako lektor mimoškolních aktivit v přírodovědných kroužcích. Chcete se učit chemii zábavněji a srozumitelněji, než je obvyklé? Naučíme vás nejen dělat z vašeho pohledu "zábavné" experimenty, ale, a to především, pochopit, o jaký princip či jev se jedná a budete se učit, jak toto vše předat srozumitelně dále. Není nic horšího, než kantor, který stojí před popsanou tabulí a hledá místo na poslední rovnici nebo ten, který promítá jeden slide za druhým plný textu….. Studenti opisují a opisují (a fotí na tablety), pak se biflují a biflují (bez toho, že něčemu rozumí) a po písemce či zkoušení vše zapomenou. A chemie - stává se pro ně stále více neoblíbenou disciplínou, pro některé dokonce noční můrou. U nás nabízíme efektivní způsob příjmu znalostí: protože jsme vědci, tak učíme tím, co umíme dokonale – experimentem, který dokonale vysvětlíme a pomocí něhož popíšeme daný jev/skutečnost. Naši stážisté se v programu stáží seznámí se zajímavými chemickými tématy jak po stránce teoretické, tak hlavně, jak dané téma uchopit experimentálně. Naše didaktická stáž je naučí, či zdokonalí, jak sestavit rozumný experiment, aby podpořil teoretickou výuku a učinil ji nejen pochopitelnou a stravitelnou, ba co víc inspirující-záživnou-neodolatelnou. Budeš s námi experimentovat, navrhovat pokusy na různá témata a zkoušet si učit žáky ZŠ formou workshopů (výuka v ústavu, ve škole, mimoškolně-kroužek) a třeba jednou rozšíříš řídnoucí řady kantorů, co boj s byrokracií a nesmyslnou legislativou plnou zákazů nevzdali a do svých hodin stále nějaké ty experimenty zařazují.
PODANÝCH PŘIHLÁŠEK 7

FAQ Nejčastější otázky

Na kolik stáží se můžu přihlásit?

Můžeš si podat více přihlášek na různé stáže. Docházet však můžeš pouze na jednu stáž.

Co když budu přijat/a na více stáží?

Nemohou tě vybrat na více stáží současně, protože hned jak si tě vybere jeden lektor nebo lektorka na svou stáž, tak ostatním zmizíš z výběru.

Kdy se dozvím, jestli jsem byl/a přijat/a?

Přihlašování na stáže je možné pouze do 30. listopadu. Poté si lektoři a lektorky budou z přihlášek vybírat nejvhodnější adepty na svou stáž. Výsledek o přijetí nebo nepřijetí na stáž se dozvíš do konce roku.

Jaké reference mám přiložit k přihlášce?

Reference přikládat nemusíš, ale pomáhají lektorům a lektorkám při rozhodování, koho na stáž ze všech uchazečů nakonec přijmou. Reference mohou být např. diplomy, certifikáty, potvrzení o účasti v SOČ a olympiádách, doporučující dopisy od pedagogů apod. Prostě všechno, čím se chceš pochlubit.

Jakou musím mít úroveň znalostí, abych se mohl/a přihlásit?

Předpoklady jsou někdy uvedeny v anotaci stáže. Většinou lektoři a lektorky neočekávají žádné zvláštní znalosti. Rozhodující je chuť vyzkoušet si něco nového a učit se. Stáže Otevřené vědy jsou příležitostí pro studenty a studentky středních škol a gymnázií, jak získat odbornou praxi. Do motivačního dopisu můžeš napsat, o co konkrétně se zajímáš, co by ses chtěl/a na stáži naučit nebo proč tě dané téma zajímá. 

Můžu se přihlásit, i když budu příští rok maturovat a dokončím střední školu?

Ano, můžeš.

Probíhají stáže i o prázdninách?

Ano, stáže běží po celý rok, tedy i o prázdninách v červenci a srpnu. Vždy ale záleží na konkrétní dohodě s lektorem nebo lektorkou stáže o tom, jak stáž bude probíhat. Stáže mohou probíhat i formou online diskuzí a studia literatury v kombinaci s docházkami do terénu nebo na pracoviště Akademie věd ČR.

Co mám napsat do životopisu?

Na rady a tipy, jak napsat životopis, se podívej třeba TADY.

Jak odevzdat přihlášku na stáž popsanou v angličtině?

Pokud je stáž pojmenovaná a popsána v přehledu v anglickém jazyce, vede ji anglicky mluvící lektor nebo lektorka, který/á tvé přihlášce v českém jazyce nemusí porozumět. Přelož si tedy tvůj životopis a motivační dopis do angličtiny. Přílohy, které nelze přeložit z češtiny, popiš v motivačním dopise.

Od kolika let se můžu na stáž přihlásit?

Stáže Otevřené vědy jsou určené středoškolákům a středoškolačkám od 15 let a rozhodujícím kritériem je věk. Pokud už jsi na střední škole, ale nemáš ještě 15 let, nemůžeme ještě bohužel tvoji přihlášku přijat. Pro všechny studenty a studentky mladší 18 let je nutné se přihlásit se souhlasem zákonného zástupce. Formulář souhlasu je možné stáhnout k vyplnění a podpisu při přihlašování.

Nestihl/a jsem se na stáž přihlásit. Jaké jsou další možnosti?

Doporučujeme ti prostudovat si další informace, aktivity a příležitosti na webech jednotlivých pracovišť Akademie věd ČR.

Jak můžu zvýšit své šance na přijetí?

Doporučujeme ti prostudovat si aktivity a akce na webu pracoviště Akademie věd ČR, o které máš zájem. Určitě navštiv i akce Akademie věd ČR pro veřejnost, například Týden mozku, Veletrh vědy nebo Týden Akademie věd ČR.