Stáže pro středoškoláky

Přehled stáží Akademie věd ČR pro středoškolské studenty v roce 2025
Vědní oblast
Místo
Obor
Ústav AV ČR
Hlavní město PrahaBiologie

Mechanismy tolerance osmotického stresu u hub: Studium genové exprese

LEKTOR STÁŽE František Sklenář, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
MÍSTO STÁŽE Vídeňská 1083, Praha, 14200
Stáž bude zaměřena na studium odpovědi osmofilních hub na osmotický stres prostřednictvím analýzy genové exprese. V rámci stáže bude student kultivovat houby v třepané kultuře na tekutých médiích s osmoticky aktivními látkami, aby se simulovaly stresové podmínky. Po kultivaci provede izolaci RNA pomocí fenol-chloroformové metody a připraví vzorky k sekvenaci, která bude zajištěna externě na platformě Illumina. Získaná sekvenační data následně zpracuje a analyzuje pomocí platformy Galaxy, kde se zaměří na vyhodnocení diferenciální genové exprese a molekulární odpovědi hub na osmotický stres.
STÁŽISTÉ Veronika Košťálová, Petra Nováková
Jihomoravský krajBiologie

Evoluce mimetických vajec kukačky obecné (Cuculus canorus)

LEKTOR STÁŽE Mgr. Michal Šulc, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI Práce bude probíhat na vlastním počítači a bude zahrnovat 1) přečtení několika málo zásadních vědeckých článků, 2) analýzu fotografií v jednoduchém programu. Předpokládaná doba strávená prací bude minimálně 8 hodin. Další detaily budou záležet na domluvě se studentem.
MÍSTO STÁŽE Ústav biologie obratlovců AV ČR, Květná 8, Brno, 60300
POZNÁMKA: Stáž bude probíhat z velké části samostatně a formou pravidelné online komunikace se mnou, protože nyní bydlím v cizině. Od dubna do července ale budu pracovat v terénu na jižní Moravě, kdy se se studentem budeme moct potkávat osobně.
Kukačka obecná (Cuculus canorus) je ptačí druh s velice zajímavou hnízdní strategií – nestaví si vlastní hnízdo, ale místo toho snáší svá vejce do hnízd jiných druhů. Této jedinečné rozmnožovací strategii říkáme hnízdní parazitizmus. Aby hostitel nepoznal podvržené kukaččí vejce, vyvinula se u kukaček v průběhu evoluce mimetická vejce, tedy taková, která se výrazně podobají vejcím hostitelů. Stejně tak se i hostitelům mění v průběhu evoluce vzhled jejich vajec, aby pro ně naopak bylo snazší vejce kukaček rozpoznat. Rákosník velký (Acrocephalus arundinaceus) je nejčastějším hostitelským druhem kukačky obecné v České republice, který hnízdí v hojném počtu na jižní Moravě na rybnících poblíž Hodonína a Mutěnic. Na této unikátní lokalitě probíhá náš výzkum hnízdního parazitismu již více jak 20 let. Za tuto dobu jsme vyfotili mnoho snůšek rákosníků parazitovaných kukačkou a stážista tedy bude mít jedinečnou příležitost otestovat, zda se vejce hostitele a parazita v průběhu let změnila, a zda je dnes míra mimikry kukaččích vajec dokonalejší než v minulosti. Student se naučí používat jednoduchý program na analýzu zbarvení a skvrnitosti vajec a bude mít šanci si také vyzkoušet terénní výzkum na jižní Moravě.
STÁŽISTÉ Alexandra Kreminová, Vít Kutáček, Teodora Škrabánková
Jihomoravský krajBotanika

Mikroskopování rozsivek z minerálních pramenů CHKO Slavkovský les ve světelném a elektronovém mikroskopu

LEKTOR STÁŽE Mgr. Markéta Fránková, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI Časovou náročnost a také termín stáže přizpůsobím přihlášeným stážistům. Nemám žádné konkrétní pensum vzorků/snímků, které by bylo potřeba udělat.
MÍSTO STÁŽE Lidická 25/27 Brno 602 00
POZNÁMKA: Budu ráda, když se přihlásí stážista/stážisté, které zajímá příroda a nauka o ní. Plusem je, pokud je adept technicky zdatný a umí např. upravovat fotografie a sestavovat fototabule. Není to ale podmínkou. Hlavní je, aby se hlásili nadšení, pracovití, spolehliví a zodpovědní studenti.
Náplní stáže bude zejména fotodokumentace rozsivek, což jsou jednobunečné řasy s křemičitými schránkami, jež mají různé tvary a ornamentaci. Věnovat se budeme rozsivkám z minerálních pramenů CHKO Slavkovský les a to jak recentním, tak fosilním. Budu ráda, pokud se stážisté zapojí i do popularizace v rámci Dnů elektronové mikroskopie, kterých se každoročně účastním. Konkrétně to budou workshopy ve VIDA v termínu 29. a 30. března.
STÁŽISTÉ Lída Dorazilová, Vilém Heger, Klára Žižková
Středočeský krajBotanika

Schopnost rostlin přizpůsobit se měnícím se klimatickým podmínkám

LEKTOR STÁŽE prof. RNDr. Zuzana Münzbergová, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
MÍSTO STÁŽE Botanicky ustav, Lesní 322, Průhonice
Poznání schopnosti rostlin přizpůsobit se měnícím se klimatickým podmínkách je klíčové pro pochopení jejich budoucí prosperity. Projekt využívá unikátní modelový systém v Rakousku, kde je již 10 let simulováno zvýšení teplot, koncentrace CO2 a sucha. S využitím materiálu z tohoto pokusu bude cílem stáže pochopit, jak různé klimatické faktory a jejich interakce ovlivňují rostlinné vlastnosti se zaměřením na jejich fyziologické přizpůsobení. Konkrétně bude práce analyzovat změny hustoty a velikosti průduchů, změny morfologie listů a obsah fenolických látek a sledovat čistý a kombinovaný efekt různých klimatických faktorů na tyto vlastnosti. Současně bude identifikovat rozdíly v těchto přizpůsobeních mezi druhy.
STÁŽISTÉ Anežka Prodělalová, Věra Šarková, Karolína Volková
Středočeský krajBotanika

Stanovení kritické fáze životního cyklu u přirozených populací kuřičky hadcové

LEKTOR STÁŽE RNDr. Hana Pánková, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI Hlavní náplní bude terénní práce, která bude probíhat v závislosti na počasí v červnu a červenci
MÍSTO STÁŽE Lesní 322, 252 43 Průhonice
Student se seznámí s biologií a ekologií endemického druhu kuřičky hadcové, která roste na světě pouze na dvou místech ve Středních Čechách. Naučí se hodnotit její růst a definovat životní stádia přímo v terénu. Pomocí dat z vlastního měření a dat z předchozích let se naučí vytvářet model životního cyklu a stanovit kritické fáze. Na základě dat pak navrhne vhodná managementová opatření pro konkrétní lokality.
STÁŽISTÉ Julie Fousková
Středočeský krajBotanika

Adaptace pomněnky úzkolisté k půdním podmínkám

LEKTOR STÁŽE RNDr. Hana Pánková, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 16
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI Přibližně od března bude bude probíhat každých 14 dní odečítání vyklíčených semen. Od května 1x měsíčně měření růstových parametrů ve spolupráci s týmem. Terénní práce budou probíhat v květnu, v závisloti na počasí.
MÍSTO STÁŽE Lesní 322, 252 43 Průhonice
Pomněnka úzkolistá je kriticky ohrožený druh, který roste v ČR pouze na několika geologicky odlišných lokalitách: vápence v Českém Krasu, hadce u Želivky a u Rouchovan, čedič v Českém Středohoří. Současné poznatky ukazují, že pokud se rostliny vyskytují na různých a izolovaných stanovištích, může dojít u nich ke vzniku adaptací na tyto podmínky. To má pak dalekosáhlé následky pro jejich ochranu. Hlavní náplní stáže bude účast na zahradním experimentu, který testuje existenci lokálních adaptací pomněnky na různé substráty. Bude hodnotit klíčivost semen a později i růst jedinců. Naučí se sbírat a zpracovávat data z experimentů, statisticky je zpracovávat a vyvozovat závěry. Na základě dat pak navrhne, jak by se získané poznatky daly uplatnit v ochraně druhu. Dále se bude podílet na hodnocení růstových parametrů na jednotlivých lokalitách pomněnky úzkolisté.
STÁŽISTÉ Tereza Křenková
Středočeský krajBotanika

Vliv klimatické změny na vybrané ohrožené druhy

LEKTOR STÁŽE RNDr. Hana Pánková, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 16
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI Od února do března bude pravidelně 1x měsíčně probíhat hodnocení růstu rostlin, které zabere 1-2 dny. Experiment bude ukončen přibližně v červnu, poté již nebude nutná pravidelná docházka
MÍSTO STÁŽE Lesní 322, 252 43 Průhonice
Zvyšování teploty a obsahu CO2 v atmosféře a častější periody sucha, mohou mít dopad přežívání ohrožených druhů rostlin jak ze suchých, tak i mokřadních stanovišť. V rámci skleníkového experimentu proto budeme sledovat růst ohrožených druhů – popelivky sibiřské, koháňky kalíškaté (slatiništní druhy) a pomněnky úzkolisté (suchomilná) v podmínkách zvýšené/normální teploty, zvýšeného/současného obsahu CO2 a různého vlhkostního režimu. Náplní stáže bude hodnotit růstové parametry jednotlivých druhů. Naučí se sbírat a zpracovávat data z experimentů, statisticky je zpracovávat a vyvozovat závěry. Na základě dat pak navrhne, jak by se získané poznatky daly uplatnit v ochraně druhu.
STÁŽISTÉ Anna Šťastná
Středočeský krajBotanika

Klimatická změna a její vliv na anatomii rostlin

LEKTOR STÁŽE Mgr. Renáta Schnablová, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
MÍSTO STÁŽE Botanický ústav AVČR, Průhonice
Rostliny se musí neustále přizpůsobovat měnícím se podmínkám prostředí, protože nemohou, podobně jako živočichové, jednoduše utéci za lepším. Rostliny mají různé mechanismy, které jim toto přizpůsobení umožňují. Stáž se především zaměří na změny v anatomii rostlin. Stážista se naučí připravovat vzorky rostlinného pletiva, mikroskopovat a analyzovat svoje data.
STÁŽISTÉ Marie Hošťálková, Markéta Klecarová, Michaela Vacková
Středočeský krajBotanika

Efekt prostředí, stáří semen a typ opylování na klíčení a růst v ČR kriticky ohroženého druhu drobnokvět pobřežní

LEKTOR STÁŽE RNDr. Věroslava Hadincová, CSc.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI Po založení klíčního pokusu by bylo dobré alespoň jednou za týden po dobu cca 1 měsíce kontrolovat vyklíčená semena (vždy cca 2 hodiny práce). Začít s touto fází by bylo nejlepší v březnu, ale dle dohody lze i kdykoli jindy. Později, ve fázi pěstování rostlin, již bude třeba provádět spíše nárazová měření, která ale zaberou více času.
MÍSTO STÁŽE Botanický ústav AVČR, Zámek 1, 252 43 Průhonice
Drobnokvět pobřežní je v České republice zařazen mezi kriticky ohrožené druhy. Na území ČR se na přirozených stanovištích vyskytuje pouze na náplavech na dolním toku Labe mezi Děčínem a Hřenskem. Je zde ohrožen změnou nebo i zánikem přirozených stanivišť. Pro jeho efektivní ochranu potřebujeme vědět i to, jaké podmínky jsou důležité pro jeho vyklíčení a růst. V této studii student odpoví na otázku, jaký je efekt světla, stáří semen a typu opylování na klíčení a následný růst semenáčků. Dosud jsme studovali vliv teploty a vlhkosti. To, jak je pro klíčení důležité světlo a zda klíčivost semen a následný růst rostlin ovlivňuje stáří semen a typ opylení rostlin dosud nevíme. K dispozici jsou 25, 5 a 1 rok stará semena, klíční boxy s různým typem osvětlení a skleník pro pěstování semenáčků. Na vyrostlých rostlinách se bude zaznamenávat rychlost růstu, kvetení a produkce semen. Získané údaje student vyhodnotí staistickými metodami tak, aby mohl odpovědět na položenou otázku.
STÁŽISTÉ Marta Kudrnáčová
Středočeský krajBotanika

Sekundární metabolity, příbuzenské vztahy a typ rozmnožování u lišejníků z okruhu Xanthoparmelia pulla

LEKTOR STÁŽE Mgr. Jiří Malíček, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI Minimálně 8 hodin měsíčně, vhodnější je věnovat se práci více.
MÍSTO STÁŽE Zámek 1, 252 43 Průhonice
K nápadným hnědým terčovkám, které potkáme běžně i na skalách v České republice, patří skupina Xanthoparmelia pulla. Naše předběžná data však ukazují, že genetické znaky možná nekorelují s chemismem stélek a typem rozmnožování. Úkolem stáže bude podrobně prostudovat lišejníkové sekundární metabolity pomocí tenkovrstvé chromatografie, typ rozmnožování a genetickou identitu českých populací. Student se pokusí odhalit, zda se v datech nacházejí nějaké vztahy a zda doposud užívané znaky pro rozlišování druhů mají v kontextu získaných dat nějaký smysl. Protože tyto terčovky mají centrum rozšíření v jižní Evropě a k nám pronikají jen určité druhy a genotypy, budou také porovnány znaky českých a jihoevropských populací.
STÁŽISTÉ Emma Kantnerová

FAQ Nejčastější otázky

Na kolik stáží se můžu přihlásit?

Můžeš si podat více přihlášek na různé stáže. Docházet však můžeš pouze na jednu stáž.

Co když budu přijat/a na více stáží?

Nemohou tě vybrat na více stáží současně, protože hned jak si tě vybere jeden lektor nebo lektorka na svou stáž, tak ostatním zmizíš z výběru.

Kdy se dozvím, jestli jsem byl/a přijat/a?

Přihlašování na stáže je možné pouze do 30. listopadu. Poté si lektoři a lektorky budou z přihlášek vybírat nejvhodnější adepty na svou stáž. Výsledek o přijetí nebo nepřijetí na stáž se dozvíš do konce roku.

Jaké reference mám přiložit k přihlášce?

Reference přikládat nemusíš, ale pomáhají lektorům a lektorkám při rozhodování, koho na stáž ze všech uchazečů nakonec přijmou. Reference mohou být např. diplomy, certifikáty, potvrzení o účasti v SOČ a olympiádách, doporučující dopisy od pedagogů apod. Prostě všechno, čím se chceš pochlubit.

Jakou musím mít úroveň znalostí, abych se mohl/a přihlásit?

Předpoklady jsou někdy uvedeny v anotaci stáže. Většinou lektoři a lektorky neočekávají žádné zvláštní znalosti. Rozhodující je chuť vyzkoušet si něco nového a učit se. Stáže Otevřené vědy jsou příležitostí pro studenty a studentky středních škol a gymnázií, jak získat odbornou praxi. Do motivačního dopisu můžeš napsat, o co konkrétně se zajímáš, co by ses chtěl/a na stáži naučit nebo proč tě dané téma zajímá. 

Můžu se přihlásit, i když budu příští rok maturovat a dokončím střední školu?

Ano, můžeš.

Probíhají stáže i o prázdninách?

Ano, stáže běží po celý rok, tedy i o prázdninách v červenci a srpnu. Vždy ale záleží na konkrétní dohodě s lektorem nebo lektorkou stáže o tom, jak stáž bude probíhat. Stáže mohou probíhat i formou online diskuzí a studia literatury v kombinaci s docházkami do terénu nebo na pracoviště Akademie věd ČR.

Co mám napsat do životopisu?

Na rady a tipy, jak napsat životopis, se podívej třeba TADY.

Jak odevzdat přihlášku na stáž popsanou v angličtině?

Pokud je stáž pojmenovaná a popsána v přehledu v anglickém jazyce, vede ji anglicky mluvící lektor nebo lektorka, který/á tvé přihlášce v českém jazyce nemusí porozumět. Přelož si tedy tvůj životopis a motivační dopis do angličtiny. Přílohy, které nelze přeložit z češtiny, popiš v motivačním dopise.

Od kolika let se můžu na stáž přihlásit?

Stáže Otevřené vědy jsou určené středoškolákům a středoškolačkám od 15 let a rozhodujícím kritériem je věk. Pokud už jsi na střední škole, ale nemáš ještě 15 let, nemůžeme ještě bohužel tvoji přihlášku přijat. Pro všechny studenty a studentky mladší 18 let je nutné se přihlásit se souhlasem zákonného zástupce. Formulář souhlasu je možné stáhnout k vyplnění a podpisu při přihlašování.

Nestihl/a jsem se na stáž přihlásit. Jaké jsou další možnosti?

Doporučujeme ti prostudovat si další informace, aktivity a příležitosti na webech jednotlivých pracovišť Akademie věd ČR.

Jak můžu zvýšit své šance na přijetí?

Doporučujeme ti prostudovat si aktivity a akce na webu pracoviště Akademie věd ČR, o které máš zájem. Určitě navštiv i akce Akademie věd ČR pro veřejnost, například Týden mozku, Veletrh vědy nebo Týden Akademie věd ČR.