Stáže pro středoškoláky

Přehled stáží Akademie věd ČR pro středoškolské studenty v roce 2025
Vědní oblast
Místo
Obor
Ústav AV ČR
Hlavní město PrahaBiologie

Testování minimálních inhibičních koncentrací sekundárních metabolitů hub

LEKTOR STÁŽE Ing. Michaela Švarcová
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 12
MÍSTO STÁŽE Vídeňská 1083, Praha 4
Žák bude testovat sekundární metabolity z vybraných druhů hub a stanoví nejnižší koncentraci, která účinně zastaví růst vybraných bakterií, kvasinek a vláknitých hub. Výsledky mohou přispět k hledání nových látek s potenciálem pro vývoj antimikrobiálních látek.
STÁŽISTÉ Sabina Jiříková
Hlavní město PrahaBiologie

Molekulární analýza azol rezistentních hub Aspergillus fumigatus

LEKTOR STÁŽE Ing. Michaela Švarcová
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
MÍSTO STÁŽE Vídeňská 1083, Praha 4
Tento projekt se zaměřuje na molekulární analýzu rezistence u hub Aspergillus fumigatus, významného patogenupatogenu s rostoucí odolností vůči azolům. Žák bude studovat genetické mutace spojené s rezistencí vůči azolům, pomocí metod molekulární biologie, jako je PCR a sekvenování. Výsledky mohou přispět k monitoringu mechanismů rezistence u hub izolovaných z okolí a vnitřních prostor pražských škol v roce 2024.
STÁŽISTÉ Lilian Kárová, Vojtěch Kotaška
Hlavní město PrahaBiologie

Mechanismy vzniku erytrocytů u modelového organismu Danio rerio

LEKTOR STÁŽE Ondřej Svoboda, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
MÍSTO STÁŽE Vídeňská 1083, Praha 4
Primitivní erytrocyty patří mezi první krvetvorné buňky, které vznikají během zárodečného vývoje. V pozdějších stádiích jsou postupně nahrazovány jinými erytrocyty, které pocházejí z krvetvorných kmenových buněk vznikajících procesem transdiferenciace z endoteliálního epitelu. Předpokládá se, že primitivní erytrocyty pocházejí z buněk primitivního mezodermu, a jejich vznik je předmětem několika hypotéz, z nichž žádnou se zatím nepodařilo zcela ověřit. Cílem předkládaného studentského projektu je studovat diferenciaci primitivních erytrocytů v ranných stádiích embryonálního vývoje. Primární metody používané v projektu zahrnují práce s modelovým organismem Danio rerio a mikroskopování. Student bude pracovat s transgenními rybími liniemi, které bude reprodukovat, genotypovat, injikovat cizorodými nukleovými kyselinami a zobrazovat pomocí fluorescenčních/konfokálních mikroskopů.
STÁŽISTÉ Alena Křemenová
Hlavní město PrahaBiologie

Molekulární charakterizace rezistentních klinicky významných hub a kvantifikace efektivních inhibičních koncentrací antifungálních látek

LEKTOR STÁŽE Mgr. Daniela Kolarczyková
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
MÍSTO STÁŽE Vídeňská 1083, Praha 4
Tento projekt se zaměřuje na molekulární charakterizaci rezistentních klinicky významných hub a kvantifikaci efektivních inhibičních koncentrací antifungálních látek.
STÁŽISTÉ Klára Dostálová
Hlavní město PrahaBiologie

Přežívání bakterií černého kašle v lidských makrofázích

LEKTOR STÁŽE RNDr. Denisa Petráčková, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 12
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI Během stáže by student(ka) spolupracoval na běžícím projektu (experimentu) .Přípravné práce na kultivace je možné si připravit v předstihu a postupně. Samotná kultivace běží na monitorovaném zařízení, lze opět odečíst výsledky a vyhodnotit. Stejně tak separaci proteinů lze rozdělit dle časových možností studenta.
MÍSTO STÁŽE Mikrobiologický ústav, v.v.i., Vídeňská 1083, 142 20 Praha 4
Bordetella pertussis je Gram-negativní bakterie způsobující onemocnění černý kašel, které je nyní opět na vzestupu. Buněčná imunita zastoupená makrofágy je první linii hostitele, která bojuje s primární infekcí. Ukazuje se, že odpověď bakterie, která disponuje celou řadou faktorů virulence je o hodně komplexnější a pomáhá nejen překonat tuto barieru, ale případně ji i využívá ke svoji ochraně - přežívá uvnitř těchto buněk. Proto hlubší pochopení odpovědi bakterie a její snahy překonat nástrahy hostitele, nám může pomoci i pro cílenější terapii.
STÁŽISTÉ Štěpán Hendrych, Kristýna Hocková, Jan Kozma
Hlavní město PrahaBiologie

Laboratorní zahradničení

LEKTOR STÁŽE Mgr. Markéta Fílová
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 16
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI Preferovaný den pro stáž je čtvrtek, ideálně s možností zůstat až do 17:00 a zapojit se do programu našeho ústavního kroužku pro děti.
MÍSTO STÁŽE Ústav experimentální botaniky
Chcete se naučit pracovat ve sterilním prostředí, připravovat živná média a množit rostliny? Pokud ano, tak se přihlaste. Mimo jiné se budete moci zúčastnit různých akcí pro děti a vyzkoušet si i práci pedagoga. A také budeme v rámci stáže popularizovat vědu (příspěvky na Facebooku a Instagramu).
STÁŽISTÉ Karolína Šulcová, Tomáš Vlastník
Hlavní město PrahaBiologie

Cílené odstranění senescentních buněk po protinádorové léčbě

LEKTOR STÁŽE Mgr. David Ryšánek, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
MÍSTO STÁŽE Vídeňská 1083, 142 00, Praha 4
Počet pacientů, kteří přežili rakovinu, se z důvodu účinnější léčby v posledních letech výrazně zvýšil. Bohužel nežádoucím účinkem léčby bývá např. slabost, sarkopenie, kognitivní poruchy a další nemoci a postižení související většinou se stářím. Tyto projevy se objevují mnohem dříve než u podobně starých lidí, a proto se tento jev popisuje jako zrychlené stárnutí. Jedním z důvodů je, že v důsledku léčby radioterapií a chemoterapií vznikají tzv. senescentní buňky, a to jak z nádorových buněk, tak i z normálních zdravých buněk. Tyto senescentní buňky mají poškozenou DNA, což vede k tomu, že se buňky přestávají dělit, ztratí svoji původní funkci. Jedním z patologických projevů senescentních buněk je sekrece prozánětlivých látek, což vede k rozvoji chronického zánětu a s tím spojených nemocí. Z těchto důvodů je potřeba nalézt látky, které by dokázaly selektivně odstranit senescentní buňky nebo aspoň potlačit jejich nežádoucí efekty. Studenti se naučí kultivovat lidské buňky, testovat různá chemoterapeutika pro indukci senescentních buněk, detekovat charakteristické znaky senescentních buněk, jako je poškození DNA pomocí imunofluorescenčního barvení, zjišťovat změny exprese vybraných proteinů pomocí imunoblotu a testovat nové látky pro navození buněčné smrti u senescentních buněk.
STÁŽISTÉ Anna Motlíková, Adéla Podholová, Tereza Tomášková
Středočeský krajBiologie

Jak ovlivňují endokrinní disruptory vývojovou kompetenci savčího oocytu?

LEKTOR STÁŽE Ing. Lucie Němcová, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
MÍSTO STÁŽE ÚŽFG AV ČR, v.v.i., Rumburská 89, 277 21 Liběchov
Endokrinní disruptory (ED) jsou perzistentní látky, které kontaminují životní prostředí a způsobují fyziologické reakce v buňkách podobné těm, které mají přirozeně se vyskytující hormony v lidském těle. Tyto látky mohou vést k závažným onemocněním a negativně ovlivnit lidskou reprodukci. V průběhu stáže se student/ka zapojí do studia vlivu vybraných ED na vývojovou kompetenci oocytu prasete. Student/ka si osvojí základní znalosti práce se savčími oocyty a přiblížíme si některé metody molekulární biologie používané pro hodnocení jejich kvality.
STÁŽISTÉ Anna Dvořáčková, Marek Jakoubek, Nela Němcová
Královéhradecký krajBiologie

Stanovení exprese některých genů důležitých pro aktivaci u různých sobpopulací prasečích δγ T lymfocytů

LEKTOR STÁŽE RNDr. Kateřina Štěpánová, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
MÍSTO STÁŽE Laboratoř gnotobiologie, Mikrobiologický ústav AV ČR, Doly 183, 549 22 Nový Hrádek
δγ T lymfocyty jsou imunitní buňky, jejichž vlastnosti a funkce jsou stále do značné míry nejasné. Pro studium těchto buněk je prase jako modelový organismus velmi vhodné, protože na rozdíl od lidí nebo myší, disponuje vysokými počty δγ T buněk. I když máme relativně dobrý přehled, v jakých orgánech je jaké zastoupení jednotlivých subpopulací δγ T buněk, funkce těchto subpopulací zůstává nejasná. Proto byly vytipovány některé geny, jejichž exprese by nám mohla napovědět o funkčním stavu různých subpopulací δγ T buněk. Prasečí lymfocyty budou izolovány z krve případně i dalších orgánů prasat a pomocí FACS sorteru budou tříděny na základě povrchové exprese molekul CD2 a CD8 do čistých subpopulací δγ T buněk. Následně z nich bude izolována mRNA, která bude reverzní transkripcí přepsána do kódující DNA (cDNA), pomocí PCR bude stanovena exprese genů pro Notch, Fas, TNF α (a některého reportérového genu), které mohou naznačit funkční stav jednotlivých subpopulací δγ T buněk u prasete.
STÁŽISTÉ Daniel Sháněl
Středočeský krajBiologie

Jak voníš, když nejsi sám? Vliv sociálního kontextu na proteinové složení slin a slz

LEKTOR STÁŽE RNDr. Barbora Vošlajerová, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI Časová dotace v průměru cca 8 hodin/měsíc,, lze přizpůsobit časovým možnostem studenta a bude upraveno s ohledem na dostupnost experimentálních zvířat. V době experimentů je možné časovou dotaci navýšit. V případě zájmu studenta lze téma a množství analýz rozšířit.
MÍSTO STÁŽE Rumburská 89, 277 21, Liběchov
Přemýšleli jste někdy, jak zvířata komunikují mezi sebou ve tmě? Pro noční živočichy, jako jsou třeba myši, jsou pachy klíčovým způsobem, jak se dorozumět a orientovat ve svém prostředí. Myši díky svým čichovým schopnostem získávají informace o svém prostředí i jedincích ve svém okolí, ať už jde o kamarády, soupeře nebo potenciální partnery. Jejich pachové signály jsou velmi komplexní a zahrnují směsi mnoha látek z různých zdrojů, které mohou být produkovány speciálními žlázami, nebo jsou produkty různých metabolických drah. Jsou složeny jak z malých těkavých molekul, tak proteinových komplexů, které tyto těkavé látky přenáší. Ale i samy tyto bílkoviny mohou sloužit jako chemické signály. Nejvýznamnější zdroje těchto pachových stop jsou pro myši signály obsažené v moči. My se ale podíváme na bílkoviny v slzách a slinách, o kterých víme, že také hrají významnou roli v dorozumívání jedinců v rámci jednoho druhu i v mezidruhové komunikaci. Budeme zkoumat, jak se mění jejich složení v závislosti na sociálním prostředí. Co se stane, když se myši setkají s jinými myšmi stejného nebo opačného pohlaví? Jaké tajné signály vysílají svými slinami a slzami? Cílem stáže je testovat, jak se mění celkové množství proteinů ve slinách a slzách samců a samic myši domácí v různých sociálních prostředích. Práce na tomto projektu tak propojuje studium chování se základními laboratorními technikami. V rámci stáže si student vyzkouší jednoduché etologické pokusy, odběr vzorků slin a slz neinvazivními metodami a v laboratoři měření koncentrace proteinů ve vzorcích z různých sociálních prostředí. Ukážeme vám fascinující svět, ve kterém pachy hrají zásadní roli. Přidejte se k nám a objevte, jak voní myši, když nejsou samy! Lektorky stáže: RNDr. Barbora Vošlajerová, Ph.D. a Ing. Kateřina Vodičková Kepková, Ph.D.
STÁŽISTÉ Eliška Karásková, Michal Patzak, Lukáš Zákora

FAQ Nejčastější otázky

Na kolik stáží se můžu přihlásit?

Můžeš si podat více přihlášek na různé stáže. Docházet však můžeš pouze na jednu stáž.

Co když budu přijat/a na více stáží?

Nemohou tě vybrat na více stáží současně, protože hned jak si tě vybere jeden lektor nebo lektorka na svou stáž, tak ostatním zmizíš z výběru.

Kdy se dozvím, jestli jsem byl/a přijat/a?

Přihlašování na stáže je možné pouze do 30. listopadu. Poté si lektoři a lektorky budou z přihlášek vybírat nejvhodnější adepty na svou stáž. Výsledek o přijetí nebo nepřijetí na stáž se dozvíš do konce roku.

Jaké reference mám přiložit k přihlášce?

Reference přikládat nemusíš, ale pomáhají lektorům a lektorkám při rozhodování, koho na stáž ze všech uchazečů nakonec přijmou. Reference mohou být např. diplomy, certifikáty, potvrzení o účasti v SOČ a olympiádách, doporučující dopisy od pedagogů apod. Prostě všechno, čím se chceš pochlubit.

Jakou musím mít úroveň znalostí, abych se mohl/a přihlásit?

Předpoklady jsou někdy uvedeny v anotaci stáže. Většinou lektoři a lektorky neočekávají žádné zvláštní znalosti. Rozhodující je chuť vyzkoušet si něco nového a učit se. Stáže Otevřené vědy jsou příležitostí pro studenty a studentky středních škol a gymnázií, jak získat odbornou praxi. Do motivačního dopisu můžeš napsat, o co konkrétně se zajímáš, co by ses chtěl/a na stáži naučit nebo proč tě dané téma zajímá. 

Můžu se přihlásit, i když budu příští rok maturovat a dokončím střední školu?

Ano, můžeš.

Probíhají stáže i o prázdninách?

Ano, stáže běží po celý rok, tedy i o prázdninách v červenci a srpnu. Vždy ale záleží na konkrétní dohodě s lektorem nebo lektorkou stáže o tom, jak stáž bude probíhat. Stáže mohou probíhat i formou online diskuzí a studia literatury v kombinaci s docházkami do terénu nebo na pracoviště Akademie věd ČR.

Co mám napsat do životopisu?

Na rady a tipy, jak napsat životopis, se podívej třeba TADY.

Jak odevzdat přihlášku na stáž popsanou v angličtině?

Pokud je stáž pojmenovaná a popsána v přehledu v anglickém jazyce, vede ji anglicky mluvící lektor nebo lektorka, který/á tvé přihlášce v českém jazyce nemusí porozumět. Přelož si tedy tvůj životopis a motivační dopis do angličtiny. Přílohy, které nelze přeložit z češtiny, popiš v motivačním dopise.

Od kolika let se můžu na stáž přihlásit?

Stáže Otevřené vědy jsou určené středoškolákům a středoškolačkám od 15 let a rozhodujícím kritériem je věk. Pokud už jsi na střední škole, ale nemáš ještě 15 let, nemůžeme ještě bohužel tvoji přihlášku přijat. Pro všechny studenty a studentky mladší 18 let je nutné se přihlásit se souhlasem zákonného zástupce. Formulář souhlasu je možné stáhnout k vyplnění a podpisu při přihlašování.

Nestihl/a jsem se na stáž přihlásit. Jaké jsou další možnosti?

Doporučujeme ti prostudovat si další informace, aktivity a příležitosti na webech jednotlivých pracovišť Akademie věd ČR.

Jak můžu zvýšit své šance na přijetí?

Doporučujeme ti prostudovat si aktivity a akce na webu pracoviště Akademie věd ČR, o které máš zájem. Určitě navštiv i akce Akademie věd ČR pro veřejnost, například Týden mozku, Veletrh vědy nebo Týden Akademie věd ČR.