Stáže pro středoškoláky

Přehled stáží Akademie věd ČR pro středoškolské studenty v roce 2025
Vědní oblast
Místo
Obor
Ústav AV ČR
Hlavní město PrahaBiologie

Mechanismy vzniku erytrocytů u modelového organismu Danio rerio

LEKTOR STÁŽE Ondřej Svoboda, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
MÍSTO STÁŽE Vídeňská 1083, Praha 4
Primitivní erytrocyty patří mezi první krvetvorné buňky, které vznikají během zárodečného vývoje. V pozdějších stádiích jsou postupně nahrazovány jinými erytrocyty, které pocházejí z krvetvorných kmenových buněk vznikajících procesem transdiferenciace z endoteliálního epitelu. Předpokládá se, že primitivní erytrocyty pocházejí z buněk primitivního mezodermu, a jejich vznik je předmětem několika hypotéz, z nichž žádnou se zatím nepodařilo zcela ověřit. Cílem předkládaného studentského projektu je studovat diferenciaci primitivních erytrocytů v ranných stádiích embryonálního vývoje. Primární metody používané v projektu zahrnují práce s modelovým organismem Danio rerio a mikroskopování. Student bude pracovat s transgenními rybími liniemi, které bude reprodukovat, genotypovat, injikovat cizorodými nukleovými kyselinami a zobrazovat pomocí fluorescenčních/konfokálních mikroskopů.
PODANÝCH PŘIHLÁŠEK 6
Hlavní město PrahaBiologie

Přežívání bakterií černého kašle v lidských makrofázích

LEKTOR STÁŽE RNDr. Denisa Petráčková, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 12
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI Během stáže by student(ka) spolupracoval na běžícím projektu (experimentu) .Přípravné práce na kultivace je možné si připravit v předstihu a postupně. Samotná kultivace běží na monitorovaném zařízení, lze opět odečíst výsledky a vyhodnotit. Stejně tak separaci proteinů lze rozdělit dle časových možností studenta.
MÍSTO STÁŽE Mikrobiologický ústav, v.v.i., Vídeňská 1083, 142 20 Praha 4
Bordetella pertussis je Gram-negativní bakterie způsobující onemocnění černý kašel, které je nyní opět na vzestupu. Buněčná imunita zastoupená makrofágy je první linii hostitele, která bojuje s primární infekcí. Ukazuje se, že odpověď bakterie, která disponuje celou řadou faktorů virulence je o hodně komplexnější a pomáhá nejen překonat tuto barieru, ale případně ji i využívá ke svoji ochraně - přežívá uvnitř těchto buněk. Proto hlubší pochopení odpovědi bakterie a její snahy překonat nástrahy hostitele, nám může pomoci i pro cílenější terapii.
PODANÝCH PŘIHLÁŠEK 13
Hlavní město PrahaBiologie

Laboratorní zahradničení

LEKTOR STÁŽE Mgr. Markéta Fílová
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 16
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI Preferovaný den pro stáž je čtvrtek, ideálně s možností zůstat až do 17:00 a zapojit se do programu našeho ústavního kroužku pro děti.
MÍSTO STÁŽE Ústav experimentální botaniky
Chcete se naučit pracovat ve sterilním prostředí, připravovat živná média a množit rostliny? Pokud ano, tak se přihlaste. Mimo jiné se budete moci zúčastnit různých akcí pro děti a vyzkoušet si i práci pedagoga. A také budeme v rámci stáže popularizovat vědu (příspěvky na Facebooku a Instagramu).
PODANÝCH PŘIHLÁŠEK 1
Hlavní město PrahaBiologie

Cílené odstranění senescentních buněk po protinádorové léčbě

LEKTOR STÁŽE Mgr. David Ryšánek, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
MÍSTO STÁŽE Vídeňská 1083, 142 00, Praha 4
Počet pacientů, kteří přežili rakovinu, se z důvodu účinnější léčby v posledních letech výrazně zvýšil. Bohužel nežádoucím účinkem léčby bývá např. slabost, sarkopenie, kognitivní poruchy a další nemoci a postižení související většinou se stářím. Tyto projevy se objevují mnohem dříve než u podobně starých lidí, a proto se tento jev popisuje jako zrychlené stárnutí. Jedním z důvodů je, že v důsledku léčby radioterapií a chemoterapií vznikají tzv. senescentní buňky, a to jak z nádorových buněk, tak i z normálních zdravých buněk. Tyto senescentní buňky mají poškozenou DNA, což vede k tomu, že se buňky přestávají dělit, ztratí svoji původní funkci. Jedním z patologických projevů senescentních buněk je sekrece prozánětlivých látek, což vede k rozvoji chronického zánětu a s tím spojených nemocí. Z těchto důvodů je potřeba nalézt látky, které by dokázaly selektivně odstranit senescentní buňky nebo aspoň potlačit jejich nežádoucí efekty. Studenti se naučí kultivovat lidské buňky, testovat různá chemoterapeutika pro indukci senescentních buněk, detekovat charakteristické znaky senescentních buněk, jako je poškození DNA pomocí imunofluorescenčního barvení, zjišťovat změny exprese vybraných proteinů pomocí imunoblotu a testovat nové látky pro navození buněčné smrti u senescentních buněk.
PODANÝCH PŘIHLÁŠEK 22
Středočeský krajBiologie

Jak ovlivňují endokrinní disruptory vývojovou kompetenci savčího oocytu?

LEKTOR STÁŽE Ing. Lucie Němcová, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
MÍSTO STÁŽE ÚŽFG AV ČR, v.v.i., Rumburská 89, 277 21 Liběchov
Endokrinní disruptory (ED) jsou perzistentní látky, které kontaminují životní prostředí a způsobují fyziologické reakce v buňkách podobné těm, které mají přirozeně se vyskytující hormony v lidském těle. Tyto látky mohou vést k závažným onemocněním a negativně ovlivnit lidskou reprodukci. V průběhu stáže se student/ka zapojí do studia vlivu vybraných ED na vývojovou kompetenci oocytu prasete. Student/ka si osvojí základní znalosti práce se savčími oocyty a přiblížíme si některé metody molekulární biologie používané pro hodnocení jejich kvality.
PODANÝCH PŘIHLÁŠEK 2
Královéhradecký krajBiologie

Stanovení exprese některých genů důležitých pro aktivaci u různých sobpopulací prasečích δγ T lymfocytů

LEKTOR STÁŽE RNDr. Kateřina Štěpánová, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
MÍSTO STÁŽE Laboratoř gnotobiologie, Mikrobiologický ústav AV ČR, Doly 183, 549 22 Nový Hrádek
δγ T lymfocyty jsou imunitní buňky, jejichž vlastnosti a funkce jsou stále do značné míry nejasné. Pro studium těchto buněk je prase jako modelový organismus velmi vhodné, protože na rozdíl od lidí nebo myší, disponuje vysokými počty δγ T buněk. I když máme relativně dobrý přehled, v jakých orgánech je jaké zastoupení jednotlivých subpopulací δγ T buněk, funkce těchto subpopulací zůstává nejasná. Proto byly vytipovány některé geny, jejichž exprese by nám mohla napovědět o funkčním stavu různých subpopulací δγ T buněk. Prasečí lymfocyty budou izolovány z krve případně i dalších orgánů prasat a pomocí FACS sorteru budou tříděny na základě povrchové exprese molekul CD2 a CD8 do čistých subpopulací δγ T buněk. Následně z nich bude izolována mRNA, která bude reverzní transkripcí přepsána do kódující DNA (cDNA), pomocí PCR bude stanovena exprese genů pro Notch, Fas, TNF α (a některého reportérového genu), které mohou naznačit funkční stav jednotlivých subpopulací δγ T buněk u prasete.
PODANÝCH PŘIHLÁŠEK 2
Středočeský krajBiologie

Jak voníš, když nejsi sám? Vliv sociálního kontextu na proteinové složení slin a slz

LEKTOR STÁŽE RNDr. Barbora Vošlajerová, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI Časová dotace v průměru cca 8 hodin/měsíc,, lze přizpůsobit časovým možnostem studenta a bude upraveno s ohledem na dostupnost experimentálních zvířat. V době experimentů je možné časovou dotaci navýšit. V případě zájmu studenta lze téma a množství analýz rozšířit.
MÍSTO STÁŽE Rumburská 89, 277 21, Liběchov
Přemýšleli jste někdy, jak zvířata komunikují mezi sebou ve tmě? Pro noční živočichy, jako jsou třeba myši, jsou pachy klíčovým způsobem, jak se dorozumět a orientovat ve svém prostředí. Myši díky svým čichovým schopnostem získávají informace o svém prostředí i jedincích ve svém okolí, ať už jde o kamarády, soupeře nebo potenciální partnery. Jejich pachové signály jsou velmi komplexní a zahrnují směsi mnoha látek z různých zdrojů, které mohou být produkovány speciálními žlázami, nebo jsou produkty různých metabolických drah. Jsou složeny jak z malých těkavých molekul, tak proteinových komplexů, které tyto těkavé látky přenáší. Ale i samy tyto bílkoviny mohou sloužit jako chemické signály. Nejvýznamnější zdroje těchto pachových stop jsou pro myši signály obsažené v moči. My se ale podíváme na bílkoviny v slzách a slinách, o kterých víme, že také hrají významnou roli v dorozumívání jedinců v rámci jednoho druhu i v mezidruhové komunikaci. Budeme zkoumat, jak se mění jejich složení v závislosti na sociálním prostředí. Co se stane, když se myši setkají s jinými myšmi stejného nebo opačného pohlaví? Jaké tajné signály vysílají svými slinami a slzami? Cílem stáže je testovat, jak se mění celkové množství proteinů ve slinách a slzách samců a samic myši domácí v různých sociálních prostředích. Práce na tomto projektu tak propojuje studium chování se základními laboratorními technikami. V rámci stáže si student vyzkouší jednoduché etologické pokusy, odběr vzorků slin a slz neinvazivními metodami a v laboratoři měření koncentrace proteinů ve vzorcích z různých sociálních prostředí. Ukážeme vám fascinující svět, ve kterém pachy hrají zásadní roli. Přidejte se k nám a objevte, jak voní myši, když nejsou samy! Lektorky stáže: RNDr. Barbora Vošlajerová, Ph.D. a Ing. Kateřina Vodičková Kepková, Ph.D.
PODANÝCH PŘIHLÁŠEK 0
Hlavní město PrahaBiologie

Mechanismy tolerance osmotického stresu u hub: Studium genové exprese

LEKTOR STÁŽE František Sklenář, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
MÍSTO STÁŽE Vídeňská 1083, Praha, 14200
Stáž bude zaměřena na studium odpovědi osmofilních hub na osmotický stres prostřednictvím analýzy genové exprese. V rámci stáže bude student kultivovat houby v třepané kultuře na tekutých médiích s osmoticky aktivními látkami, aby se simulovaly stresové podmínky. Po kultivaci provede izolaci RNA pomocí fenol-chloroformové metody a připraví vzorky k sekvenaci, která bude zajištěna externě na platformě Illumina. Získaná sekvenační data následně zpracuje a analyzuje pomocí platformy Galaxy, kde se zaměří na vyhodnocení diferenciální genové exprese a molekulární odpovědi hub na osmotický stres.
PODANÝCH PŘIHLÁŠEK 1
Jihomoravský krajBiologie

Evoluce mimetických vajec kukačky obecné (Cuculus canorus)

LEKTOR STÁŽE Mgr. Michal Šulc, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI Práce bude probíhat na vlastním počítači a bude zahrnovat 1) přečtení několika málo zásadních vědeckých článků, 2) analýzu fotografií v jednoduchém programu. Předpokládaná doba strávená prací bude minimálně 8 hodin. Další detaily budou záležet na domluvě se studentem.
MÍSTO STÁŽE Ústav biologie obratlovců AV ČR, Květná 8, Brno, 60300
POZNÁMKA: Stáž bude probíhat z velké části samostatně a formou pravidelné online komunikace se mnou, protože nyní bydlím v cizině. Od dubna do července ale budu pracovat v terénu na jižní Moravě, kdy se se studentem budeme moct potkávat osobně.
Kukačka obecná (Cuculus canorus) je ptačí druh s velice zajímavou hnízdní strategií – nestaví si vlastní hnízdo, ale místo toho snáší svá vejce do hnízd jiných druhů. Této jedinečné rozmnožovací strategii říkáme hnízdní parazitizmus. Aby hostitel nepoznal podvržené kukaččí vejce, vyvinula se u kukaček v průběhu evoluce mimetická vejce, tedy taková, která se výrazně podobají vejcím hostitelů. Stejně tak se i hostitelům mění v průběhu evoluce vzhled jejich vajec, aby pro ně naopak bylo snazší vejce kukaček rozpoznat. Rákosník velký (Acrocephalus arundinaceus) je nejčastějším hostitelským druhem kukačky obecné v České republice, který hnízdí v hojném počtu na jižní Moravě na rybnících poblíž Hodonína a Mutěnic. Na této unikátní lokalitě probíhá náš výzkum hnízdního parazitismu již více jak 20 let. Za tuto dobu jsme vyfotili mnoho snůšek rákosníků parazitovaných kukačkou a stážista tedy bude mít jedinečnou příležitost otestovat, zda se vejce hostitele a parazita v průběhu let změnila, a zda je dnes míra mimikry kukaččích vajec dokonalejší než v minulosti. Student se naučí používat jednoduchý program na analýzu zbarvení a skvrnitosti vajec a bude mít šanci si také vyzkoušet terénní výzkum na jižní Moravě.
PODANÝCH PŘIHLÁŠEK 0
Jihomoravský krajBotanika

Mikroskopování rozsivek z minerálních pramenů CHKO Slavkovský les ve světelném a elektronovém mikroskopu

LEKTOR STÁŽE Mgr. Markéta Fránková, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI Časovou náročnost a také termín stáže přizpůsobím přihlášeným stážistům. Nemám žádné konkrétní pensum vzorků/snímků, které by bylo potřeba udělat.
MÍSTO STÁŽE Lidická 25/27 Brno 602 00
POZNÁMKA: Budu ráda, když se přihlásí stážista/stážisté, které zajímá příroda a nauka o ní. Plusem je, pokud je adept technicky zdatný a umí např. upravovat fotografie a sestavovat fototabule. Není to ale podmínkou. Hlavní je, aby se hlásili nadšení, pracovití, spolehliví a zodpovědní studenti.
Náplní stáže bude zejména fotodokumentace rozsivek, což jsou jednobunečné řasy s křemičitými schránkami, jež mají různé tvary a ornamentaci. Věnovat se budeme rozsivkám z minerálních pramenů CHKO Slavkovský les a to jak recentním, tak fosilním. Budu ráda, pokud se stážisté zapojí i do popularizace v rámci Dnů elektronové mikroskopie, kterých se každoročně účastním. Konkrétně to budou workshopy ve VIDA v termínu 29. a 30. března.
PODANÝCH PŘIHLÁŠEK 1

FAQ Nejčastější otázky

Na kolik stáží se můžu přihlásit?

Můžeš si podat více přihlášek na různé stáže. Docházet však můžeš pouze na jednu stáž.

Co když budu přijat/a na více stáží?

Nemohou tě vybrat na více stáží současně, protože hned jak si tě vybere jeden lektor nebo lektorka na svou stáž, tak ostatním zmizíš z výběru.

Kdy se dozvím, jestli jsem byl/a přijat/a?

Přihlašování na stáže je možné pouze do 30. listopadu. Poté si lektoři a lektorky budou z přihlášek vybírat nejvhodnější adepty na svou stáž. Výsledek o přijetí nebo nepřijetí na stáž se dozvíš do konce roku.

Jaké reference mám přiložit k přihlášce?

Reference přikládat nemusíš, ale pomáhají lektorům a lektorkám při rozhodování, koho na stáž ze všech uchazečů nakonec přijmou. Reference mohou být např. diplomy, certifikáty, potvrzení o účasti v SOČ a olympiádách, doporučující dopisy od pedagogů apod. Prostě všechno, čím se chceš pochlubit.

Jakou musím mít úroveň znalostí, abych se mohl/a přihlásit?

Předpoklady jsou někdy uvedeny v anotaci stáže. Většinou lektoři a lektorky neočekávají žádné zvláštní znalosti. Rozhodující je chuť vyzkoušet si něco nového a učit se. Stáže Otevřené vědy jsou příležitostí pro studenty a studentky středních škol a gymnázií, jak získat odbornou praxi. Do motivačního dopisu můžeš napsat, o co konkrétně se zajímáš, co by ses chtěl/a na stáži naučit nebo proč tě dané téma zajímá. 

Můžu se přihlásit, i když budu příští rok maturovat a dokončím střední školu?

Ano, můžeš.

Probíhají stáže i o prázdninách?

Ano, stáže běží po celý rok, tedy i o prázdninách v červenci a srpnu. Vždy ale záleží na konkrétní dohodě s lektorem nebo lektorkou stáže o tom, jak stáž bude probíhat. Stáže mohou probíhat i formou online diskuzí a studia literatury v kombinaci s docházkami do terénu nebo na pracoviště Akademie věd ČR.

Co mám napsat do životopisu?

Na rady a tipy, jak napsat životopis, se podívej třeba TADY.

Jak odevzdat přihlášku na stáž popsanou v angličtině?

Pokud je stáž pojmenovaná a popsána v přehledu v anglickém jazyce, vede ji anglicky mluvící lektor nebo lektorka, který/á tvé přihlášce v českém jazyce nemusí porozumět. Přelož si tedy tvůj životopis a motivační dopis do angličtiny. Přílohy, které nelze přeložit z češtiny, popiš v motivačním dopise.

Od kolika let se můžu na stáž přihlásit?

Stáže Otevřené vědy jsou určené středoškolákům a středoškolačkám od 15 let a rozhodujícím kritériem je věk. Pokud už jsi na střední škole, ale nemáš ještě 15 let, nemůžeme ještě bohužel tvoji přihlášku přijat. Pro všechny studenty a studentky mladší 18 let je nutné se přihlásit se souhlasem zákonného zástupce. Formulář souhlasu je možné stáhnout k vyplnění a podpisu při přihlašování.

Nestihl/a jsem se na stáž přihlásit. Jaké jsou další možnosti?

Doporučujeme ti prostudovat si další informace, aktivity a příležitosti na webech jednotlivých pracovišť Akademie věd ČR.

Jak můžu zvýšit své šance na přijetí?

Doporučujeme ti prostudovat si aktivity a akce na webu pracoviště Akademie věd ČR, o které máš zájem. Určitě navštiv i akce Akademie věd ČR pro veřejnost, například Týden mozku, Veletrh vědy nebo Týden Akademie věd ČR.