Stáže pro středoškoláky

Přehled stáží Akademie věd ČR pro středoškolské studenty v roce 2025
Vědní oblast
Místo
Obor
Ústav AV ČR
Hlavní město PrahaChemie

Analýza neurosteroidů a jejich katalogizace

LEKTOR STÁŽE Ing. Marina Morozovová
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
MÍSTO STÁŽE Flemingovo náměstí 542/2, Dejvice, 160 00 Praha
Neurosteroidy a jejich analogy mají velký potenciál při léčbě poruch centrální nervové soustavy. Naše laboratoř se zabývá syntézou těchto sloučenin, kdy závěrečným krokem je ověření jejich čistoty. V rámci stáže se seznámíme s pokročilými analytickými technikami, konkrétně kapalinovou chromatografií spolu s hmotnostní spektrometrií a detektorem rozptylu světla. Cílem stáže bude naučit studenty, jak identifikovat a analyzovat neurosteroidy a jejich analogy. To obnáší jejich přípravu, měření a vyhodnocení získaných dat. Důležitým krokem je prvotní selekce látek, které ještě nejsou v knihovně, a jejich systematická organizace. Tento projekt poskytne studentům praktické dovednosti v oblasti analytického chemika, a přispěje k porozumění významu analytické čistoty v kontextu farmaceutického vývoje.
PODANÝCH PŘIHLÁŠEK 11
Hlavní město PrahaChemie

Příprava a charakterizace fotokatalyticky aktivních sorbentů využitelných pro čištění odpadních vod

LEKTOR STÁŽE Ing. Magdalena Caklová, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI Preferuji docházku dopoledne, nebo odpoledne od 13-15 hod.
MÍSTO STÁŽE Ústav chemických procesů AV ČR v. v. i., Rozvojová 135/1, 165 00 Praha 6
S rostoucí spotřebou léčivých přípravků se zvyšuje také kontaminace odpadních vod farmaceutickými látkami. Většina standardních systémů čištění odpadních vod nedokáže tyto mikropolutanty zcela odstranit, což vede k jejich uvolňování a kumulaci v životním prostředí. To přestavuje potenciální riziko nejen pro vodní ekosystémy, ale i pro veřejné zdraví. Z tohoto důvodu je nezbytné vyvíjet účinné a ekologické technologie vhodné pro odbourávání těchto kontaminantů. V naší laboratoři se seznámíte s dostupnými metodami dočišťování kontaminovaných vod a s jejich principy. Budete se podílet na přípravě a testování nových fotokatalyticky aktivních sorbentů vhodných pro degradaci různých organických sloučenin z odpadních vod.
PODANÝCH PŘIHLÁŠEK 0
Hlavní město PrahaChemie

Pátrání po lepších fotosenzitivních kapalně krystalických materiálech

LEKTOR STÁŽE Mgr. Terézia Jurkovičová, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI Hlavně experimentální práce v laboratořích kapalných krystalů a analytické chemie.
MÍSTO STÁŽE Fyzikální ústav AV ČR, v. v. i., Na Slovance 1999/2, 182 00 Praha 8
POZNÁMKA: Akce Otevřená věda se účastníme již několik let.
Cílem této stáže je charakterizace fyzikálních i chemických vlastností nových fotosenzitivních kapalně krystalických materiálů s chirálním centrem v molekule. Po prvotní charakterizaci mezomorfního chování látek se zaměříme na studium fotoizomerizace jednotlivých látek a jejího vlivu na separační chování během vysokoúčinné kapalinové chromatografie (HPLC). Materiály podrobíme i enantioselektivní HPLC. V úvodu budeme pozorovat charakteristické textury jednotlivých fází v polarizovaném světle optického mikroskopu a následně určovat teploty fázových přechodů pomocí diferenční skenovací kalorimetrie. Dále zjistíme optimální podmínky pro chromatografické dělení látek a využijeme je při studiu rychlosti fotoizomerizace a relaxace. K charakterizaci látek využijeme i měření optické rotace látek.
PODANÝCH PŘIHLÁŠEK 3
Jihočeský krajChemie

Role půdní fauny při ukládání pyrogenního uhlíku do půdy

LEKTOR STÁŽE Mgr. Veronika Jílková, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 16
MÍSTO STÁŽE Ústav půdní biologie a biogeochemie, Na Sádkách 7, 370 05 České Budějovice
Lesní požáry jsou v současnosti díky změně klimatu stále častější, a to i ve střední Evropě a významně tak ovlivňují zásobárnu půdního uhlíku. Při požáru vzniká z rostlinné biomasy pyrogenní uhlík, který je poměrně rezistentní a může představovat důležitý přísun uhlíku do půdy. Půdní fauna, která rozkládá organickou hmotu, včetně té pyrogenní, by potenciálně mohla hrát významnou roli při zabudování pyrogenního uhlíku do půdy a jeho stabilizaci v půdě. Cílem stáže tedy bude porovnat roli jednotlivých skupin půdní fauny (mikrofauny, mezofauny a makrofauny) při transformaci a zabudování pyrogenního uhlíku v lesních půdách zasažených požárem.
PODANÝCH PŘIHLÁŠEK 0
Jihočeský krajChemie

Stabilizace půdního uhlíku v agregátech pomocí půdních doplňků

LEKTOR STÁŽE Mgr. Veronika Jílková, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 16
MÍSTO STÁŽE Ústav půdní biologie a biogeochemie, Na Sádkách 7, 370 05 České Budějovice
Zemědělské půdy nejsou celosvětově v dobrém stavu. Chybí jim především organická hmota, která představuje důležitou zásobárnu živin. Obsah organické hmoty, případně i její stabilizace a tedy dlouhodobější setrvání v půdě, mohou být podpořeny přídavky půdních doplňků. Cílem této stáže tedy bude otestovat vliv různých půdních doplňků (rostlinného biouhlu, mikrobiálních exopolysacharidů a hydrolyzátu z živočišných odpadů) na stabilizaci organické hmoty v půdních agregátech a jejich potenciál pro zvýšení obsahu organické hmoty a zlepšení úrodnosti zemědělských půd.
PODANÝCH PŘIHLÁŠEK 0
Hlavní město PrahaChemie

Interaktivní molekulární stavebnice na počítači

LEKTOR STÁŽE Ing. Prokop Hapala, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI Časová náročnost se bude odvíjet podle dohody se studentem. Většinu práce může provádět student doma, kdy mu vyhovuje. Konzultace mohou být jak osobně na FZU v Praze tak online (přes. video call).
MÍSTO STÁŽE Na Slovance / UTIA
POZNÁMKA: Požadavky: Znalost středoškolské chemie a nějaká zkušenost s programováním (napr. v C++, Pythonu nebo Javascriptu). Velkou výhodou je znalost některého frameworků pro GUI nebo 3D grafiku, či práce s herními enginy jako Unity, Godot nebo Three.js.
Interaktivní molekulární stavebnice na počítači Extrémní výpočetní výkon moderních grafických procesorů (GPU) nám dnes umožňuje provádět některé molekulární simulace v reálném čase, což otevírá nové možnosti pro výuku i výzkum. Tato technologie může sloužit k tomu, aby si studenti i vědci „osahali“ chování molekul – například formování a trhání vodíkových vazeb v DNA. Takový nástroj může posílit chemickou intuici a být přínosem nejen pro výuku, ale i pro design nových materiálů, léčiv či molekulárních strojů. Naše laboratoř vyvíjí software zaměřený na simulaci organických molekul na iontových površích s cílem navrhovat samo-sestavující se molekulární stroje a manipulovat s nimi pomocí mikroskopie atomárních sil. Student bude pracovat na vývoji tohoto open-source software, přičemž se zaměří hlavně na tvorbu a testování uživatelského rozhraní. To zahrnuje intuitivní ovládání, jako je tažení a rotace molekul myší, změna konformace funkčních skupin nebo přidávání a mazání atomů. V případě zájmu se může zapojit i do vývoje výpočetního jádra.
PODANÝCH PŘIHLÁŠEK 0
Hlavní město PrahaEkologie

Analysis of Floral Traits and Study of the Floral Economic Spectrum

LEKTOR STÁŽE Mr Murugash Manavalan
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 10
MÍSTO STÁŽE Zámek 1, 252 43 Průhonice
POZNÁMKA: Dr. Zuzana Münzbergová of the Institute of Botany will act as the co-supervisor for this internship.
This internship focuses on plant functional traits, core characteristics which ecologists study to understand how plants respond to the environment around them and contribute to ecosystem functioning. Functional traits such as leaf area, specific root length, and seed number are often studied because they directly impact how plants absorb resources, tolerate environmental stress, and compete within their ecosystems. Floral traits, in particular, are crucial due to their vital role in reproduction and long-term survival of plant species. In this project, we will be investigating floral traits and how they are affected by environmental factors such as soil nutrient and water availability and their relation to leaf and root traits. The student will gain hands-on experience in studying various floral traits such as flower colour, nectar concentration and volatile organic compounds. In the latter half of the internship, they will also receive technical training on image analysis using Image J and data analysis using R. This internship will benefit those who are interested in gaining a deeper understanding of plant biology and how plants interact with their environment. Overall, this internship will provide a solid foundation in methods of modern ecological research and will act as a good stepping stone for those who are looking for a career in ecology.
PODANÝCH PŘIHLÁŠEK 0
Jihomoravský krajEkologie

Časoprostorová analýza využívání prostředí hrdličkou divokou během hnízdění

LEKTOR STÁŽE RNDr. Petr Procházka, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI Těžištěm práce je průběžná analýza dat na PC, bonusem je možnost podívat se do terénu na hnízdní lokality studovaného druhu.
MÍSTO STÁŽE Květná 8, 603 00 Brno
Tato stáž se zaměří na výzkum hrdličky divoké, druhu, jehož populace v posledních letech výrazně ubývá. Cílem stáže bude zpracovat detailní data 11 dospělých hrdliček divokých hnízdících na Hodonínsku v roce 2024 získaná pomocí GPS vysílačů. Stážist(k)a bude zkoumat, jaké typy prostředí hrdličky divoké využívaly pro hnízdění, odpočinek, sběr potravy a další aktivity během hnízdní sezóny. Naučí se pracovat s moderními nástroji pro prostorovou analýzu, vyhodnocovat časové a prostorové vzorce chování hrdliček a identifikovat nejdůležitější typy prostředí pro daný druh. Výsledky práce mohou být využity k navrhování ochranných opatření pro zlepšení podmínek prostředí, která jsou pro tento druh klíčová během hnízdního období. Stáž nabízí unikátní příležitost přispět k ochraně ohroženého druhu a získat cenné zkušenosti v prostorové analýze dat a aplikované ekologii. V případě zájmu bude možné navštívit studijní lokalitu na Hodonínsku a zmapovat vegetaci v okolí hnízd z roku 2024.
PODANÝCH PŘIHLÁŠEK 1
Jihomoravský krajEkologie

Stromy ve městě očima dálkového průzkumu Země

LEKTOR STÁŽE Ing. Jan Novotný, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
MÍSTO STÁŽE Ústav výzkumu globální změny AV ČR, Bělidla 4a, Brno
POZNÁMKA: Stáž probíhá na Oddělení dálkového průzkumu Země, což je specifický obor, které jde napříč řadou základních školních předmětů: výhodou je kladný vztah k matematice, fyzice, informatice, ekologii.
Smyslem stáže je seznámit studenty s metodami dálkového průzkumu Země - laserovým skenováním, spektroskopií či termálními snímky; a s příklady jejich využití v ekologickém výzkumu. Studenti budou zapojeni do řešení výzkumného projektu, který využívá bodová mračna z laserového skenování jako podklad pro tvorbu 3D modelů stromů a analýzu jejich parametrů ve vztahu k letnímu termálnímu režimu měst. Součástí stáže bude teorie i praxe pořízení a zpracování dat DPZ - v kanceláři, v terénu i ve virtuální realitě.
PODANÝCH PŘIHLÁŠEK 0
Jihomoravský krajEkologie

Časová dynamika zimního výskytu rehka domácího v ČR a výběr prostředí během zimování

LEKTOR STÁŽE RNDr. Petr Procházka, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
MÍSTO STÁŽE Květná 8, 603 00 Brno
Tato stáž se zaměří na výzkum rehka domácího, tažného druhu, který v posledních letech stále častěji zimuje na území ČR. Stážist(k)a bude pracovat ve dvou fázích. Nejprve zanalyzuje data z faunistické databáze AVIF, která obsahuje záznamy zimujících rehků domácích v ČR. Cílem bude zjistit, jak se početnost rehka domácího mění v průběhu let a v průběhu zimy a jaké hlavní typy prostředí zimující rehci využívají. V druhé fázi stáže si stážist(k)a vyzkouší sběr vlastních dat v terénu a porovná početnost rehka domácího během hnízdního období v malých faunistických čtvercích, kde rehci zimují, se čtverci, kde nezimují. Stáž tedy nabízí příležitost kombinovat analýzu již existujících dat s praktickým terénním výzkumem. Stážist(k)a si osvojí práci s faunistickými databázemi, naučí se analyzovat data a získá zkušenosti s terénním sběrem dat, jejich vyhodnocením a interpretací výsledků.
PODANÝCH PŘIHLÁŠEK 0

FAQ Nejčastější otázky

Na kolik stáží se můžu přihlásit?

Můžeš si podat více přihlášek na různé stáže. Docházet však můžeš pouze na jednu stáž.

Co když budu přijat/a na více stáží?

Nemohou tě vybrat na více stáží současně, protože hned jak si tě vybere jeden lektor nebo lektorka na svou stáž, tak ostatním zmizíš z výběru.

Kdy se dozvím, jestli jsem byl/a přijat/a?

Přihlašování na stáže je možné pouze do 30. listopadu. Poté si lektoři a lektorky budou z přihlášek vybírat nejvhodnější adepty na svou stáž. Výsledek o přijetí nebo nepřijetí na stáž se dozvíš do konce roku.

Jaké reference mám přiložit k přihlášce?

Reference přikládat nemusíš, ale pomáhají lektorům a lektorkám při rozhodování, koho na stáž ze všech uchazečů nakonec přijmou. Reference mohou být např. diplomy, certifikáty, potvrzení o účasti v SOČ a olympiádách, doporučující dopisy od pedagogů apod. Prostě všechno, čím se chceš pochlubit.

Jakou musím mít úroveň znalostí, abych se mohl/a přihlásit?

Předpoklady jsou někdy uvedeny v anotaci stáže. Většinou lektoři a lektorky neočekávají žádné zvláštní znalosti. Rozhodující je chuť vyzkoušet si něco nového a učit se. Stáže Otevřené vědy jsou příležitostí pro studenty a studentky středních škol a gymnázií, jak získat odbornou praxi. Do motivačního dopisu můžeš napsat, o co konkrétně se zajímáš, co by ses chtěl/a na stáži naučit nebo proč tě dané téma zajímá. 

Můžu se přihlásit, i když budu příští rok maturovat a dokončím střední školu?

Ano, můžeš.

Probíhají stáže i o prázdninách?

Ano, stáže běží po celý rok, tedy i o prázdninách v červenci a srpnu. Vždy ale záleží na konkrétní dohodě s lektorem nebo lektorkou stáže o tom, jak stáž bude probíhat. Stáže mohou probíhat i formou online diskuzí a studia literatury v kombinaci s docházkami do terénu nebo na pracoviště Akademie věd ČR.

Co mám napsat do životopisu?

Na rady a tipy, jak napsat životopis, se podívej třeba TADY.

Jak odevzdat přihlášku na stáž popsanou v angličtině?

Pokud je stáž pojmenovaná a popsána v přehledu v anglickém jazyce, vede ji anglicky mluvící lektor nebo lektorka, který/á tvé přihlášce v českém jazyce nemusí porozumět. Přelož si tedy tvůj životopis a motivační dopis do angličtiny. Přílohy, které nelze přeložit z češtiny, popiš v motivačním dopise.

Od kolika let se můžu na stáž přihlásit?

Stáže Otevřené vědy jsou určené středoškolákům a středoškolačkám od 15 let a rozhodujícím kritériem je věk. Pokud už jsi na střední škole, ale nemáš ještě 15 let, nemůžeme ještě bohužel tvoji přihlášku přijat. Pro všechny studenty a studentky mladší 18 let je nutné se přihlásit se souhlasem zákonného zástupce. Formulář souhlasu je možné stáhnout k vyplnění a podpisu při přihlašování.

Nestihl/a jsem se na stáž přihlásit. Jaké jsou další možnosti?

Doporučujeme ti prostudovat si další informace, aktivity a příležitosti na webech jednotlivých pracovišť Akademie věd ČR.

Jak můžu zvýšit své šance na přijetí?

Doporučujeme ti prostudovat si aktivity a akce na webu pracoviště Akademie věd ČR, o které máš zájem. Určitě navštiv i akce Akademie věd ČR pro veřejnost, například Týden mozku, Veletrh vědy nebo Týden Akademie věd ČR.