Stáže pro středoškoláky

Přehled stáží Akademie věd ČR pro středoškolské studenty v roce 2025
Vědní oblast
Místo
Obor
Ústav AV ČR
Hlavní město PrahaChemie

Molekulární elektrochemie - redox charakterizace nových organických sloučenin

LEKTOR STÁŽE prof. RNDr. Jiří Ludvík, CSc.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI Jakmile student(ka) získá základní dovednosti, bude pracovat samostatně na svém projektu v rámci našeho týmu. Protože půjde o základní výzkum, nelze předem přesně říci, jak dlouho bude ten který experiment trvat a je tedy lepší mít nějakou časovou rezervu. Vždy bude záležet na domluvě.
MÍSTO STÁŽE ÚFCH JH AVČR, v.v.i., Dolejškova 3, 18223 Praha 8
POZNÁMKA: Toto téma je vhodné pro mladého badatele - badatelku se zájmem o to, jak probíhají chemické děje na úrovni jednotlivých molekul a kterého bude těšit pocit, že látky, se kterými bude pracovat dosud neměl nikdo na světě v ruce (samozřejmě kromě syntetiků). Žádné hlubší chemické znalosti nejsou předem nutné, spíš zvědavost, pečlivost a nadšení .
Jde o základní výzkum nově syntetizovaných organických molekul s více redox centry na bázi benzofenonu a chromanu (což je součást vitamínu E, nikoli anorganická sůl obsahující Cr). Jedná se o dvě série po 11 sloučeninách, kdy student pomocí voltametrických metod zjistí, zda a za jakých podmínek se jednotlivé molekuly v roztoku redukují a oxidují, případně jak spolu souvisí jejich struktura a vlastnosti. Jde o kombinaci organické chemie a elektrochemie, případně UV-vis a EPR spektrometrie. Během stáže se student seznámí se základy laboratorní práce v nevodných a bezkyslíkatých roztocích, bude používat běžné voltametrické a spektrometrické metody a zúčastní se interpretace dat, která před ním ještě nikdo nezískal.
STÁŽISTÉ Jan Fadrhonc, Nikola Šmídová
Hlavní město PrahaChemie

Příprava a studium degradace perovskitových vrstev

LEKTOR STÁŽE Zdeňka Hájková
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI Některý měsíc bude vhodnější jeden celý den (8 h), jindy spíše dva půldny.
MÍSTO STÁŽE Cukrovarnická 10/112, 162 00 Praha 6
POZNÁMKA: Stáž je na pomezí chemie a fyziky. Uvítáme zapojení do popularizačních aktivit FZU, jako je např. Veletrh vědy.
Organicko-anorganické perovskity jsou skupina materiálů s obecným vzorcem ABX3. Mezi aktuálně nejzkoumanější patří perovskity se složením CH3NH3PbI3 či NH2CH=NH2PbI3, které mají potenciál pro výrobu levných tenkovrstvých slunečních článků s vysokou účinností. Jednou z mnoha výhod, které perovskity mají, je jejich snadná, časově nenáročná a levná příprava depozicí z roztoků pomocí rotačního nanášení (spin coating) a následného zahřívání. Celý proces přípravy při tom obvykle probíhá pod ochrannou dusíkovou atmosférou v rukavicovém boxu (gloveboxu), kde je minimalizováno množství kyslíku a vzdušné vlhkosti, na jejichž přítomnost jsou perovskity vysoce citlivé. Hlavním problémem perovskitů, a proto i předmětem intenzivních výzkumných snah, je totiž jejich snadná degradace působením vlhkosti, UV záření a vysokých teplot. Cílem stáže bude příprava perovskitových vrstev a sledování jejich degradace, a to jak prostým pozorováním, tak s pomocí světelného a skenovacího elektronového mikroskopu. Kvalita perovskitových vrstev bude též hodnocena pomocí měření fotoluminiscence (PL).
STÁŽISTÉ Ema Kučerová
Hlavní město PrahaChemie

Vibrační spektroskopie biomolekul v roztoku

LEKTOR STÁŽE prof. RNDr. Petr Bouř, DSc.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 16
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI Preferujeme když student bude pracovat na své části projektu, to ale vyžaduje jistou pravidelnost, např. dva dny v měsíci. Počítačové modelování lze částečně provozovat i vzdáleně z domova.
MÍSTO STÁŽE Ústav organické chemie a biochemie AVČR Flemingovo náměstí 2 16610 Praha 6, Dejvice
Spektroskopické metody založené na interakci viditelného nebo infračerveného světla s molekulami poskytují unikátní informace o jejich struktuře, dynamice a ostatních vlastnostech. Interpretaci, porozumění spektrům podstatně usnadňují jejich počítačové simulace. V rámci stáže se soustředíme na optickou aktivitu využívající polarizované světlo (viz. http://hanicka.uochb.cas.cz/~bour/pdf/207.pdf). U proteinů nebo modelových systémů se pokusíme modelovat spektra pomocí moderních výpočetních metod.
STÁŽISTÉ Ondřej Zapletal
Hlavní město PrahaChemie

Analýza neurosteroidů a jejich katalogizace

LEKTOR STÁŽE Ing. Marina Morozovová
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
MÍSTO STÁŽE Flemingovo náměstí 542/2, Dejvice, 160 00 Praha
Neurosteroidy a jejich analogy mají velký potenciál při léčbě poruch centrální nervové soustavy. Naše laboratoř se zabývá syntézou těchto sloučenin, kdy závěrečným krokem je ověření jejich čistoty. V rámci stáže se seznámíme s pokročilými analytickými technikami, konkrétně kapalinovou chromatografií spolu s hmotnostní spektrometrií a detektorem rozptylu světla. Cílem stáže bude naučit studenty, jak identifikovat a analyzovat neurosteroidy a jejich analogy. To obnáší jejich přípravu, měření a vyhodnocení získaných dat. Důležitým krokem je prvotní selekce látek, které ještě nejsou v knihovně, a jejich systematická organizace. Tento projekt poskytne studentům praktické dovednosti v oblasti analytického chemika, a přispěje k porozumění významu analytické čistoty v kontextu farmaceutického vývoje.
STÁŽISTÉ Julie Eckertová
Hlavní město PrahaChemie

Příprava a charakterizace fotokatalyticky aktivních sorbentů využitelných pro čištění odpadních vod

LEKTOR STÁŽE Ing. Magdalena Caklová, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI Preferuji docházku dopoledne, nebo odpoledne od 13-15 hod.
MÍSTO STÁŽE Ústav chemických procesů AV ČR v. v. i., Rozvojová 135/1, 165 00 Praha 6
S rostoucí spotřebou léčivých přípravků se zvyšuje také kontaminace odpadních vod farmaceutickými látkami. Většina standardních systémů čištění odpadních vod nedokáže tyto mikropolutanty zcela odstranit, což vede k jejich uvolňování a kumulaci v životním prostředí. To přestavuje potenciální riziko nejen pro vodní ekosystémy, ale i pro veřejné zdraví. Z tohoto důvodu je nezbytné vyvíjet účinné a ekologické technologie vhodné pro odbourávání těchto kontaminantů. V naší laboratoři se seznámíte s dostupnými metodami dočišťování kontaminovaných vod a s jejich principy. Budete se podílet na přípravě a testování nových fotokatalyticky aktivních sorbentů vhodných pro degradaci různých organických sloučenin z odpadních vod.
STÁŽISTÉ Kristýna Kerbero, Štěpán Soulek
Hlavní město PrahaChemie

Pátrání po lepších fotosenzitivních kapalně krystalických materiálech

LEKTOR STÁŽE Mgr. Terézia Jurkovičová, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI Hlavně experimentální práce v laboratořích kapalných krystalů a analytické chemie.
MÍSTO STÁŽE Fyzikální ústav AV ČR, v. v. i., Na Slovance 1999/2, 182 00 Praha 8
POZNÁMKA: Akce Otevřená věda se účastníme již několik let.
Cílem této stáže je charakterizace fyzikálních i chemických vlastností nových fotosenzitivních kapalně krystalických materiálů s chirálním centrem v molekule. Po prvotní charakterizaci mezomorfního chování látek se zaměříme na studium fotoizomerizace jednotlivých látek a jejího vlivu na separační chování během vysokoúčinné kapalinové chromatografie (HPLC). Materiály podrobíme i enantioselektivní HPLC. V úvodu budeme pozorovat charakteristické textury jednotlivých fází v polarizovaném světle optického mikroskopu a následně určovat teploty fázových přechodů pomocí diferenční skenovací kalorimetrie. Dále zjistíme optimální podmínky pro chromatografické dělení látek a využijeme je při studiu rychlosti fotoizomerizace a relaxace. K charakterizaci látek využijeme i měření optické rotace látek.
STÁŽISTÉ Vanda Velešíková
Jihočeský krajChemie

Role půdní fauny při ukládání pyrogenního uhlíku do půdy

LEKTOR STÁŽE Mgr. Veronika Jílková, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 16
MÍSTO STÁŽE Ústav půdní biologie a biogeochemie, Na Sádkách 7, 370 05 České Budějovice
Lesní požáry jsou v současnosti díky změně klimatu stále častější, a to i ve střední Evropě a významně tak ovlivňují zásobárnu půdního uhlíku. Při požáru vzniká z rostlinné biomasy pyrogenní uhlík, který je poměrně rezistentní a může představovat důležitý přísun uhlíku do půdy. Půdní fauna, která rozkládá organickou hmotu, včetně té pyrogenní, by potenciálně mohla hrát významnou roli při zabudování pyrogenního uhlíku do půdy a jeho stabilizaci v půdě. Cílem stáže tedy bude porovnat roli jednotlivých skupin půdní fauny (mikrofauny, mezofauny a makrofauny) při transformaci a zabudování pyrogenního uhlíku v lesních půdách zasažených požárem.
STÁŽISTÉ Eliška Příleská
Jihočeský krajChemie

Stabilizace půdního uhlíku v agregátech pomocí půdních doplňků

LEKTOR STÁŽE Mgr. Veronika Jílková, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 16
MÍSTO STÁŽE Ústav půdní biologie a biogeochemie, Na Sádkách 7, 370 05 České Budějovice
Zemědělské půdy nejsou celosvětově v dobrém stavu. Chybí jim především organická hmota, která představuje důležitou zásobárnu živin. Obsah organické hmoty, případně i její stabilizace a tedy dlouhodobější setrvání v půdě, mohou být podpořeny přídavky půdních doplňků. Cílem této stáže tedy bude otestovat vliv různých půdních doplňků (rostlinného biouhlu, mikrobiálních exopolysacharidů a hydrolyzátu z živočišných odpadů) na stabilizaci organické hmoty v půdních agregátech a jejich potenciál pro zvýšení obsahu organické hmoty a zlepšení úrodnosti zemědělských půd.
STÁŽISTÉ Anna Laurynová
Hlavní město PrahaChemie

Interaktivní molekulární stavebnice na počítači

LEKTOR STÁŽE Ing. Prokop Hapala, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI Časová náročnost se bude odvíjet podle dohody se studentem. Většinu práce může provádět student doma, kdy mu vyhovuje. Konzultace mohou být jak osobně na FZU v Praze tak online (přes. video call).
MÍSTO STÁŽE Na Slovance / UTIA
POZNÁMKA: Požadavky: Znalost středoškolské chemie a nějaká zkušenost s programováním (napr. v C++, Pythonu nebo Javascriptu). Velkou výhodou je znalost některého frameworků pro GUI nebo 3D grafiku, či práce s herními enginy jako Unity, Godot nebo Three.js.
Interaktivní molekulární stavebnice na počítači Extrémní výpočetní výkon moderních grafických procesorů (GPU) nám dnes umožňuje provádět některé molekulární simulace v reálném čase, což otevírá nové možnosti pro výuku i výzkum. Tato technologie může sloužit k tomu, aby si studenti i vědci „osahali“ chování molekul – například formování a trhání vodíkových vazeb v DNA. Takový nástroj může posílit chemickou intuici a být přínosem nejen pro výuku, ale i pro design nových materiálů, léčiv či molekulárních strojů. Naše laboratoř vyvíjí software zaměřený na simulaci organických molekul na iontových površích s cílem navrhovat samo-sestavující se molekulární stroje a manipulovat s nimi pomocí mikroskopie atomárních sil. Student bude pracovat na vývoji tohoto open-source software, přičemž se zaměří hlavně na tvorbu a testování uživatelského rozhraní. To zahrnuje intuitivní ovládání, jako je tažení a rotace molekul myší, změna konformace funkčních skupin nebo přidávání a mazání atomů. V případě zájmu se může zapojit i do vývoje výpočetního jádra.
STÁŽISTÉ Michael Jarvis
Hlavní město PrahaEkologie

Analysis of Floral Traits and Study of the Floral Economic Spectrum

LEKTOR STÁŽE Mr Murugash Manavalan
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 10
MÍSTO STÁŽE Zámek 1, 252 43 Průhonice
POZNÁMKA: Dr. Zuzana Münzbergová of the Institute of Botany will act as the co-supervisor for this internship.
This internship focuses on plant functional traits, core characteristics which ecologists study to understand how plants respond to the environment around them and contribute to ecosystem functioning. Functional traits such as leaf area, specific root length, and seed number are often studied because they directly impact how plants absorb resources, tolerate environmental stress, and compete within their ecosystems. Floral traits, in particular, are crucial due to their vital role in reproduction and long-term survival of plant species. In this project, we will be investigating floral traits and how they are affected by environmental factors such as soil nutrient and water availability and their relation to leaf and root traits. The student will gain hands-on experience in studying various floral traits such as flower colour, nectar concentration and volatile organic compounds. In the latter half of the internship, they will also receive technical training on image analysis using Image J and data analysis using R. This internship will benefit those who are interested in gaining a deeper understanding of plant biology and how plants interact with their environment. Overall, this internship will provide a solid foundation in methods of modern ecological research and will act as a good stepping stone for those who are looking for a career in ecology.
STÁŽISTÉ Katerina Gourlay, Sofie Gabriela Šalamounová

FAQ Nejčastější otázky

Na kolik stáží se můžu přihlásit?

Můžeš si podat více přihlášek na různé stáže. Docházet však můžeš pouze na jednu stáž.

Co když budu přijat/a na více stáží?

Nemohou tě vybrat na více stáží současně, protože hned jak si tě vybere jeden lektor nebo lektorka na svou stáž, tak ostatním zmizíš z výběru.

Kdy se dozvím, jestli jsem byl/a přijat/a?

Přihlašování na stáže je možné pouze do 30. listopadu. Poté si lektoři a lektorky budou z přihlášek vybírat nejvhodnější adepty na svou stáž. Výsledek o přijetí nebo nepřijetí na stáž se dozvíš do konce roku.

Jaké reference mám přiložit k přihlášce?

Reference přikládat nemusíš, ale pomáhají lektorům a lektorkám při rozhodování, koho na stáž ze všech uchazečů nakonec přijmou. Reference mohou být např. diplomy, certifikáty, potvrzení o účasti v SOČ a olympiádách, doporučující dopisy od pedagogů apod. Prostě všechno, čím se chceš pochlubit.

Jakou musím mít úroveň znalostí, abych se mohl/a přihlásit?

Předpoklady jsou někdy uvedeny v anotaci stáže. Většinou lektoři a lektorky neočekávají žádné zvláštní znalosti. Rozhodující je chuť vyzkoušet si něco nového a učit se. Stáže Otevřené vědy jsou příležitostí pro studenty a studentky středních škol a gymnázií, jak získat odbornou praxi. Do motivačního dopisu můžeš napsat, o co konkrétně se zajímáš, co by ses chtěl/a na stáži naučit nebo proč tě dané téma zajímá. 

Můžu se přihlásit, i když budu příští rok maturovat a dokončím střední školu?

Ano, můžeš.

Probíhají stáže i o prázdninách?

Ano, stáže běží po celý rok, tedy i o prázdninách v červenci a srpnu. Vždy ale záleží na konkrétní dohodě s lektorem nebo lektorkou stáže o tom, jak stáž bude probíhat. Stáže mohou probíhat i formou online diskuzí a studia literatury v kombinaci s docházkami do terénu nebo na pracoviště Akademie věd ČR.

Co mám napsat do životopisu?

Na rady a tipy, jak napsat životopis, se podívej třeba TADY.

Jak odevzdat přihlášku na stáž popsanou v angličtině?

Pokud je stáž pojmenovaná a popsána v přehledu v anglickém jazyce, vede ji anglicky mluvící lektor nebo lektorka, který/á tvé přihlášce v českém jazyce nemusí porozumět. Přelož si tedy tvůj životopis a motivační dopis do angličtiny. Přílohy, které nelze přeložit z češtiny, popiš v motivačním dopise.

Od kolika let se můžu na stáž přihlásit?

Stáže Otevřené vědy jsou určené středoškolákům a středoškolačkám od 15 let a rozhodujícím kritériem je věk. Pokud už jsi na střední škole, ale nemáš ještě 15 let, nemůžeme ještě bohužel tvoji přihlášku přijat. Pro všechny studenty a studentky mladší 18 let je nutné se přihlásit se souhlasem zákonného zástupce. Formulář souhlasu je možné stáhnout k vyplnění a podpisu při přihlašování.

Nestihl/a jsem se na stáž přihlásit. Jaké jsou další možnosti?

Doporučujeme ti prostudovat si další informace, aktivity a příležitosti na webech jednotlivých pracovišť Akademie věd ČR.

Jak můžu zvýšit své šance na přijetí?

Doporučujeme ti prostudovat si aktivity a akce na webu pracoviště Akademie věd ČR, o které máš zájem. Určitě navštiv i akce Akademie věd ČR pro veřejnost, například Týden mozku, Veletrh vědy nebo Týden Akademie věd ČR.