Stáže pro středoškoláky

Přehled stáží Akademie věd ČR pro středoškolské studenty v roce 2025
Vědní oblast
Místo
Obor
Ústav AV ČR
Hlavní město PrahaLékařské vědy

Exprese a funkce nikotinových receptorů in vitro a in vivo

LEKTOR STÁŽE MUDr. et Mgr. Helena Janíčková, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
MÍSTO STÁŽE Vídeňská 1083, Praha 4, 14200
Hlavním předmětem stáže jsou nikotinové receptory, které v mozku zprostředkovávají účinky nejen nikotinu, ale především endogenního ligandu acetylcholinu. Receptory budeme zkoumat jak in vitro, tedy v buněčných a neuronových kulturách, tak také in vivo, přímo v různých částech myšího mozku. Zajímat nás bude exprese nikotinových receptorů, tedy to, ve kterých buňkách jsou přítomné, a v jakých buněčných či neuronových kompartmentech. Abychom to zjistili, pokusíme se receptory obarvit protilátkami a také geneticky upravit pomocí CRISPR tak, aby byly viditelné ve fluorescenčním mikroskopu. Dále nás bude zajímat funkce těchto receptorů exprimovaných cholinergními interneurony ve striatu. Proto si připravíme genetický myší model s delecí nikotinových receptorů v cholinergních neuronech a myši budeme testovat v různých behaviorálních experimentech. Obsah stáže je poměrně variabilní, může se měnit podle aktuálního stavu experimentů v laboratoři, ale může se také do jisté míry přizpůsobit zájmům konkrétních účastníků stáže.
STÁŽISTÉ MICHAL BOBITKO, Čeněk Burda, Jan Parobek
Hlavní město PrahaLékařské vědy

Kationty – klíčové prvky pro život eukaryotních buněk

LEKTOR STÁŽE Ing. Olga Zimmermannová, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI Student by měl dojížděl, alespoň na jeden celý den v měsíci - 8h, v případě zájmu, je možnost se domluvit i na více hodinách za měsíc nebo na vícedenním pobytu o letních prázdninách.
MÍSTO STÁŽE Fyziologický ústav AV ČR, Vídeňská 1083, Praha 4 - Krč, 142 00
Pro všechny živé buňky je velmi důležité regulovat vnitrobuněčné koncentrace všech iontů, zejména pak sodíku, draslíku a protonů. Optimální vnitrobuněčné koncentrace kationtů jsou zajišťovány koordinovanou činností různých transportérů, a pokud je jejich činnost a tím i homeostáze kationtů narušena, projeví se to v celé řadě patologických stavů. Chtěli byste zjistit, jak buňky regulují vnitrobuněčné pH? Proč je draslík pro buňky důležitý a sodík toxický? Jak transport iontů v buňkách probíhá na molekulové úrovni? Pak tato stáž je právě pro vás. Stáž se bude týkat studia transportérů kationtů vyskytujících se v eukaryotních buňkách kvasinek a v lidských buňkách na molekulární úrovni. Stážista bude mít možnost se seznámit s metodami molekulární biologie a s celou řadou bioinformatických, mikrobiologických a biochemických metod. Nové poznatky významně přispějí k objasnění mechanismů zachování homeostáze kationtů v eukaryotních organismech. Navíc budete mít příležitost se zapojit do prezentace a komunikace vědeckých výsledků Fyziologického ústavu AV ČR směrem k veřejnosti.
STÁŽISTÉ Ela Horadová, Veronika Žárská
Královéhradecký krajLékařské vědy

Vliv mikrobiomu na vznik a vývoj diabetu 1. typu.

LEKTOR STÁŽE Ing. Tomáš Hudcovic, CSc.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
MÍSTO STÁŽE Mikrobiologický ústav AVČR,v.v.i., Doly,183, Nový Hrádek, 54908
Diabetes 1. typu (T1D) je autoimunitní onemocnění, při kterém dochází k destrukci β-buněk pankreatu. I když byly zkoumány různé genetické a environmentální faktory, konkrétní spouštěče autoimunity spojené s T1D nejsou dosud plně objasněny. Jedním z možných faktorů ovlivňujících rozvoj T1D je působení bakteriomu. Student se bude zabývat vlivem přítomnosti bakteriomu proti bezmikrobnímu stavu, na vznik a vývoj T1D v myším modelu. V rámci studie bude měřena hladina glykémie v jednotlivých experimentálních skupinách z odebrané krve. Student se rovněž seznámí s gnotobiotickými a mikroskopovacími technikami.
STÁŽISTÉ Tereza Ludmila Krapáčová, Klaudie Lebovičová
Jihomoravský krajHistorická slavistika

Slovanství a slavistika ve světě krizí 20. a 21. století

LEKTOR STÁŽE doc. PhDr. Radomír Vlček, CSc.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI Stáž je založena na studiu literatury a na pravidelných konzultacích o její relevanci, způsobu využití a jejím kritickém zhodnocení. Výstupem stáže by měla být písemná práce představující slovanství a slavistiku jako součást české národní identity upozorňující na stávající dezinterpretační snahy ve smyslu vyloučení ČR z EU.
MÍSTO STÁŽE Brno, Čechyňská 19, 602 00
Slovanství a vědní obor, který se jeho obsahem zabývá - slavistika - sehrály v minulosti českého národa velmi významnou roli. Slovanství se utvářelo jako součást národní identity, kterou v této podobě určité osobnosti účelově využívaly a ve svůj prospěch zneužívaly. Tato skutečnost se stala zřetelnou po vzniku samostatné republiky a zejména pak od 2. světové války; jak mezi politiky (např. K. Kramář, K. Gottwald), tak některými intelektuály (např. F. Peroutka, Z. Nejedlý). Specifikem bylo takové využití slovanství ve vědě - slavistice - po 2.svět. válce, např. ve slovanské archeologii (J. Poulík). Cílem stáže je vysvětlit si na základě historických pramenů a literatury skutečnou roli slovanství a české slavistiky při jeho poznávání, stejně jako ukázat na účelové - politické - zneužívání slovanství v průběhu 20. i počátku 21. století. Jde o to naučit se prací s historickými a literárněvědnými prameny čelit současným účelovým dezinformacím.
STÁŽISTÉ Tereza Kamenská, Jakub Košina, František Lédl
Jihomoravský krajDějiny umění

Uměleckohistorická topografie pro 21. století

LEKTOR STÁŽE Mgr. Kateřina Dolejší, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI Vzhledem k programu stáže je potřeba počítat s osobní přítomností v Brně jednou za měsíc a výjezdem do vybrané lokality.
MÍSTO STÁŽE Ústav dějin umění - Oddělení umělecko-historické topografie, Veveří 97, Brno 602 00
Umělecko-historická topografie patří k jednomu ze základních přístupů k pochopení uměleckého fondu konkrétního teritoria. Tištěné soupisy památek postupně nahrazují online databáze. I ty jsou však založeny na základním výzkumu uměleckých památek přímo ve vybrané lokalitě. V rámci stáže stážista/ka navštíví odborné instituce (knihovna, archiv, Národní památkový ústav) a bude se podílet na dokumentaci uměleckých památek vybrané lokality na Moravě.
STÁŽISTÉ Jan Žampach
Hlavní město PrahaDějiny umění

Antické umění v Praze

LEKTOR STÁŽE prof. PhDr. Jan Bažant, CSc.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI Exkurze po památkách s návštěvnickým režimem je limitována jejich otvírací dobou, zpravidla od 10 do 18. Časové rozvržení čtyř dvouhodinových exkurzí měsíčně bude výsledkem vzájemné dohody.
MÍSTO STÁŽE Kabinet pro klasická studia Filosofického ústavu, Na Florenci 3, Praha 1
POZNÁMKA: Stáž předpokládá finanční náklady na vstupné do muzejí a galerií.
Cílem stáže je seznámit studenta s recepcí antické kultury v poantické Evropě.
STÁŽISTÉ Lucie Hrůnková, Václav Mach, Sofie Anna Rusková
Hlavní město PrahaFilologie

Od rukopisu k edici staroslověnských památek a jejich překladu.

LEKTOR STÁŽE PhDr. František Čajka, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI Stáž bude dílčím způsobem založena na četbě zadané literatury a pramenů (výchozí část stáže). Stěžejní části stáže budou spočívat na práci se staroslověnskými texty (nebo jejich novočeskými překlady).
MÍSTO STÁŽE Slovanský ústav AV ČR, v. v. i., Valentinská 91/​1, Praha 1, 110 00
POZNÁMKA: Setkání bude probíhat střídavě (či podle potřeby) prezenčně (na půdě Slovanského ústavu) a v online režimu.
Tematika stáže se bude týkat představení tří způsobů zpracování textového materiálu nejstaršího slovanského písemnictví, jehož vznik na Velké Moravě (863–885) je spjat s kulturním dílem Konstantina-Cyrila, Metoděje, jejich spolupracovníků a žáků. Později se uvedené písemnictví rozšířilo do dalších oblastí (středověké Bulharsko, Čechy, Chorvatsko, východoslovanský prostor aj.) v rozsahu téměř obecně slovanském. Cílem společné činnosti je zprostředkovat stážistům vhled do problematiky textologie, ediční přípravy a překladu staroslověnských památek. Uvedené témata budou účastníkům stáže prezentována na materiálu staroslověnských památek či jejich novočeských překladů. Výchozí bod stáže bude představovat vhled do problematiky dějin staroslověnského písemnictví vybraných období. Na uvedené východisko informativního rázu naváže stěžejní část společné činnosti. Studenti budou pracovat se staroslověnskými texty (na jejichž základě získají přehled o textologii staroslověnských památek), vhled do problematiky ediční přípravy (staroslověnských) textů a tvorby edic. Završením společné činnosti pak bude seznámení s problematikou překladu staroslověnských textů do nové češtiny.
STÁŽISTÉ Barbora Doušková, Karolína Švecová
Hlavní město PrahaFilozofie

Logika pro pány, otroky a kibice

LEKTOR STÁŽE PhDr. Vladimír Svoboda, CSc.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI Časová náročnost stáže bude určena po domluvě.
MÍSTO STÁŽE Filosofický ústav AV ČR Jilská 1 Praha 1
V rámci stáže se student(ka) seznámí s problematikou zkoumanou v rámci deontické logiky a s přístupnou odbornou literaturou. Podle svého zájmu si zvolí téma v rámci dané oblasti, na které se dále zaměří. Toto téma bude pravidelně konzultovat a vyzkouší si psaní odborného textu zaměřeného na dílčí problémy, např. paradoxy, s kterými se deontická logika potýtá.
STÁŽISTÉ Marek Lengál
Hlavní město PrahaFilozofie

Úvod do fenomenologické filosofie

LEKTOR STÁŽE Mgr. Hynek Janoušek
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI Pravidelná týdenní konzultace (cca 45-60m).
MÍSTO STÁŽE Jilská 1, Praha 1, 110 00
Stáž nabízí uvedení do jednoho ze základního směru filosofie 20. století způsobem, který by měl zájemci umožnit samostatně a s porozuměním číst základní díla autorů tohoto směru (E. Husserl, J. Patočka, M. Heidegger, M. Merlau-Ponty, J.-P. Sartre).
STÁŽISTÉ Gabriela Popiolková, Vojtěch Šimek
Celá ČRFilozofie

Současné výzvy technologické etiky

LEKTOR STÁŽE Mgr. Juraj Hvorecký, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI Budeme se setkávat primárně online v režimu jednou za 2 týdny, s občasnými setkáními naživo.
MÍSTO STÁŽE Celetná 38, Praha 1
Současný svět je plný obrovských výzev - prodlužování věku obyvatelstva, klimatická krize, energetická závislost na pochybných režimech nebo vymírání druhů. Častou odpovědí na otázku jak výzvám čelit, je nabídka možného technologického řešení. Jenže technologické řešení často naráží na další komplikace - kdo jej má provést, za jaké peníze, kdo odškodní potenciální oběti, jak poměřovat zisky a ztráty z nasazení konkrétní technologie. Těmhle tématům se věnuje technologická etika a v průběhu roku se podíváme na etické úvahy kolem mnoha kontroverzních témat současné technologie - dobývání kosmu, fůzní reaktory, robotizace práce nebo geoengineering. Budeme se snažit pochopit, proč jsou kontroverzní a jak se k správně nim postavit. Cílem bude lepší orientace v současném světě s ohledem na morální kritéria, které klademe na sebe, lidi a svět. Solidní znalost angličtiny jepro úspěšnost stáže žádoucí.
STÁŽISTÉ Alžběta Burešová, Filip Nemček, Justýna Vacková

FAQ Nejčastější otázky

Na kolik stáží se můžu přihlásit?

Můžeš si podat více přihlášek na různé stáže. Docházet však můžeš pouze na jednu stáž.

Co když budu přijat/a na více stáží?

Nemohou tě vybrat na více stáží současně, protože hned jak si tě vybere jeden lektor nebo lektorka na svou stáž, tak ostatním zmizíš z výběru.

Kdy se dozvím, jestli jsem byl/a přijat/a?

Přihlašování na stáže je možné pouze do 30. listopadu. Poté si lektoři a lektorky budou z přihlášek vybírat nejvhodnější adepty na svou stáž. Výsledek o přijetí nebo nepřijetí na stáž se dozvíš do konce roku.

Jaké reference mám přiložit k přihlášce?

Reference přikládat nemusíš, ale pomáhají lektorům a lektorkám při rozhodování, koho na stáž ze všech uchazečů nakonec přijmou. Reference mohou být např. diplomy, certifikáty, potvrzení o účasti v SOČ a olympiádách, doporučující dopisy od pedagogů apod. Prostě všechno, čím se chceš pochlubit.

Jakou musím mít úroveň znalostí, abych se mohl/a přihlásit?

Předpoklady jsou někdy uvedeny v anotaci stáže. Většinou lektoři a lektorky neočekávají žádné zvláštní znalosti. Rozhodující je chuť vyzkoušet si něco nového a učit se. Stáže Otevřené vědy jsou příležitostí pro studenty a studentky středních škol a gymnázií, jak získat odbornou praxi. Do motivačního dopisu můžeš napsat, o co konkrétně se zajímáš, co by ses chtěl/a na stáži naučit nebo proč tě dané téma zajímá. 

Můžu se přihlásit, i když budu příští rok maturovat a dokončím střední školu?

Ano, můžeš.

Probíhají stáže i o prázdninách?

Ano, stáže běží po celý rok, tedy i o prázdninách v červenci a srpnu. Vždy ale záleží na konkrétní dohodě s lektorem nebo lektorkou stáže o tom, jak stáž bude probíhat. Stáže mohou probíhat i formou online diskuzí a studia literatury v kombinaci s docházkami do terénu nebo na pracoviště Akademie věd ČR.

Co mám napsat do životopisu?

Na rady a tipy, jak napsat životopis, se podívej třeba TADY.

Jak odevzdat přihlášku na stáž popsanou v angličtině?

Pokud je stáž pojmenovaná a popsána v přehledu v anglickém jazyce, vede ji anglicky mluvící lektor nebo lektorka, který/á tvé přihlášce v českém jazyce nemusí porozumět. Přelož si tedy tvůj životopis a motivační dopis do angličtiny. Přílohy, které nelze přeložit z češtiny, popiš v motivačním dopise.

Od kolika let se můžu na stáž přihlásit?

Stáže Otevřené vědy jsou určené středoškolákům a středoškolačkám od 15 let a rozhodujícím kritériem je věk. Pokud už jsi na střední škole, ale nemáš ještě 15 let, nemůžeme ještě bohužel tvoji přihlášku přijat. Pro všechny studenty a studentky mladší 18 let je nutné se přihlásit se souhlasem zákonného zástupce. Formulář souhlasu je možné stáhnout k vyplnění a podpisu při přihlašování.

Nestihl/a jsem se na stáž přihlásit. Jaké jsou další možnosti?

Doporučujeme ti prostudovat si další informace, aktivity a příležitosti na webech jednotlivých pracovišť Akademie věd ČR.

Jak můžu zvýšit své šance na přijetí?

Doporučujeme ti prostudovat si aktivity a akce na webu pracoviště Akademie věd ČR, o které máš zájem. Určitě navštiv i akce Akademie věd ČR pro veřejnost, například Týden mozku, Veletrh vědy nebo Týden Akademie věd ČR.