Stáže pro středoškoláky

Přehled stáží Akademie věd ČR pro středoškolské studenty v roce 2025
Vědní oblast
Místo
Obor
Ústav AV ČR
Hlavní město PrahaEkologie

Discover soil microbial communities with bioinformatics!

LEKTOR STÁŽE Dr. Gabriele Tosadori
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
MÍSTO STÁŽE Vídeňská 1083, 142 20 Praha 4
A lot of life happens in soil and, among many other micro-organisms, it includes bacteria and fungi. They are very important for the stability of every ecosystem, in particular during times of changing climate and increasingly warm temperatures. The problem is that these new environmental conditions may affect microbial life in ways that are still unknown. So, it is important to try predicting what may happen and, to do so, we must learn which microbes are present in the soil. This is done by using DNA (and RNA) sequencing data which we will analyse using bioinformatics. We will learn how sequencing data works, and then develop a simple interactive app, using the R programming language, to investigate the microbial communities that live inside a soil sample.
PODANÝCH PŘIHLÁŠEK 0
Celá ČREkologie

Jak se mění biodiverzita půd Šumavy?

LEKTOR STÁŽE prof. Petr Baldrian, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 16
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI Od května 2025 do konce roku 2025, podle zájmu studenta.
MÍSTO STÁŽE Mikrobiologický ústav AV ČR, v.v.i.
Odebereme vzorky z lesních ekosystémů napříč Národním parkem Šumava a pokusíme se zjistit jak se změnila biodiverzita mikroorganismů za posledních deset let. Působí klimatická změna ztrátu diverzity? A jak budou ekosystémy fungovat. Práce zahrnuje terénní odběry půdy a identifikaci půdních hub a bakterií metodou sekvenace DNA (v laboratoři). Po "přečtení" molekul DNA zjistíme (u počítače), které mikroorganismy v půdě žijí a jak se za posledních deset let změnily.
PODANÝCH PŘIHLÁŠEK 0
Jihomoravský krajEkologie

Za komáry a netopýry do jeskyní – vztah parazit a hostitel

LEKTOR STÁŽE Mgr. Kateřina Zukalová, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI Terénní výzkum ve večerních hodinách v období březen - duben (nástraha pastí). Zpracování vzorků v laboratoři dle možností stážist(k)y.
MÍSTO STÁŽE Květná 8, 603 00 Brno
V posledních letech jsou netopýři v centru zájmu vědců s ohledem na jejich potenciál při přenosu zoonotických onemocnění včetně Covidu 19. Výzkumu různých typů patogenů, parazitů a netopýrů se dlouhodobě věnuje Bat Research Group Ústavu biologie obratlovců, do jehož činnosti se stážist(k)a zapojí. Během stáže se bude podílet na výzkumu netopýrů a komárů v jeskyních Moravského krasu, které jsou jejich významnými zimovišti. Naučí se metody terénního zoologického výzkumu, determinaci modelových druhů i základy práce v molekulárně genetické laboratoři. Stáž nabízí unikátní příležitost zapojit se do interdisciplinárního výzkumu (chiropterologie, entomologie, parasitologie, mikrobiologie a molekulární ekologie) a získat cenné zkušenosti z práce v širokém vědeckém týmu včetně spolupráce s VETUNI.
PODANÝCH PŘIHLÁŠEK 0
Středočeský krajEkologie

Rekultivace hadcového lomu

LEKTOR STÁŽE RNDr. Hana Pánková, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI Hlavní náplní stáže je práce v terénu, ketrá bude v závislosti na počasí probíhat v červnu - červenci a zabere několik dní
MÍSTO STÁŽE Lesní 322, 252 43 Průhonice
Hadec je unikátní hornina, která obsahuje velké množství hořčíku, ale málo základních živin. Je velmi vysychavá, takže hadcové půdy vytváří pro rostliny velmi stresující prostředí. Ty se ale těmto podmínkách dokázali přizpůsobit, vytvořily si různé adaptace, často se vyvinuly v samostatné druhy či podruhy. Na hadcích se tak vytváří unikátní rostlinné společenstvo s velkým množstvím ohrožených a vzácných druhů. Hadcový lom pak představuje potenciální biotop pro tyto druhy, pokud bude probíhat jeho rekultivace po skončení těžby vhodným způsobem. V rámci stáže se studenti seznámí s různými způsoby rekultivace – technickou, přirozenou sukcesí, řízenou sukcesí a zapojí se do hodnocení vývoje společenstva na již rekultivovaných částech. Naučí se sbírat vegetační data, statisticky je zpracovávat a vyvozovat závěry.
PODANÝCH PŘIHLÁŠEK 0
Hlavní město PrahaLékařské vědy

Melodie mozku a role interneuronů

LEKTOR STÁŽE Mgr. Karolína Hrůzová
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI Na stáž je vyhrazeno přibližně 8 hodin týdně, přičemž práce bude probíhat spíše nepravidelně na základě předchozí domluvy se studenty, s ohledem na jejich volný čas a harmonogram pokusů.
MÍSTO STÁŽE 142 20, Vídeňská 1083, 142 00 Praha 4
Pro správnou funkci mozku jsou klíčové neuronální oscilace, které si můžeme představit jako hudební melodii. Stejně jako orchestr, kde každý nástroj hraje svou roli, tak i jednotlivé nervové buňky v mozku vytvářejí tuto symfonii. Dirigenty tohoto orchestru jsou speciální typy buněk, které nazýváme interneurony. Cílem této stáže je ovlivnit aktivitu těchto interneuronů pomocí chemogenetických nebo optogenetických metod. Tyto metody umožňují, že po aplikaci specifické látky dojde k selektivnímu vypnutí právě těchto interneuronů, přičemž bude zaznamenávána mozková aktivita před a po jejich deaktivaci.
PODANÝCH PŘIHLÁŠEK 15
Hlavní město PrahaLékařské vědy

Exprese a funkce nikotinových receptorů in vitro a in vivo

LEKTOR STÁŽE MUDr. et Mgr. Helena Janíčková, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
MÍSTO STÁŽE Vídeňská 1083, Praha 4, 14200
Hlavním předmětem stáže jsou nikotinové receptory, které v mozku zprostředkovávají účinky nejen nikotinu, ale především endogenního ligandu acetylcholinu. Receptory budeme zkoumat jak in vitro, tedy v buněčných a neuronových kulturách, tak také in vivo, přímo v různých částech myšího mozku. Zajímat nás bude exprese nikotinových receptorů, tedy to, ve kterých buňkách jsou přítomné, a v jakých buněčných či neuronových kompartmentech. Abychom to zjistili, pokusíme se receptory obarvit protilátkami a také geneticky upravit pomocí CRISPR tak, aby byly viditelné ve fluorescenčním mikroskopu. Dále nás bude zajímat funkce těchto receptorů exprimovaných cholinergními interneurony ve striatu. Proto si připravíme genetický myší model s delecí nikotinových receptorů v cholinergních neuronech a myši budeme testovat v různých behaviorálních experimentech. Obsah stáže je poměrně variabilní, může se měnit podle aktuálního stavu experimentů v laboratoři, ale může se také do jisté míry přizpůsobit zájmům konkrétních účastníků stáže.
PODANÝCH PŘIHLÁŠEK 14
Hlavní město PrahaLékařské vědy

Kationty – klíčové prvky pro život eukaryotních buněk

LEKTOR STÁŽE Ing. Olga Zimmermannová, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI Student by měl dojížděl, alespoň na jeden celý den v měsíci - 8h, v případě zájmu, je možnost se domluvit i na více hodinách za měsíc nebo na vícedenním pobytu o letních prázdninách.
MÍSTO STÁŽE Fyziologický ústav AV ČR, Vídeňská 1083, Praha 4 - Krč, 142 00
Pro všechny živé buňky je velmi důležité regulovat vnitrobuněčné koncentrace všech iontů, zejména pak sodíku, draslíku a protonů. Optimální vnitrobuněčné koncentrace kationtů jsou zajišťovány koordinovanou činností různých transportérů, a pokud je jejich činnost a tím i homeostáze kationtů narušena, projeví se to v celé řadě patologických stavů. Chtěli byste zjistit, jak buňky regulují vnitrobuněčné pH? Proč je draslík pro buňky důležitý a sodík toxický? Jak transport iontů v buňkách probíhá na molekulové úrovni? Pak tato stáž je právě pro vás. Stáž se bude týkat studia transportérů kationtů vyskytujících se v eukaryotních buňkách kvasinek a v lidských buňkách na molekulární úrovni. Stážista bude mít možnost se seznámit s metodami molekulární biologie a s celou řadou bioinformatických, mikrobiologických a biochemických metod. Nové poznatky významně přispějí k objasnění mechanismů zachování homeostáze kationtů v eukaryotních organismech. Navíc budete mít příležitost se zapojit do prezentace a komunikace vědeckých výsledků Fyziologického ústavu AV ČR směrem k veřejnosti.
PODANÝCH PŘIHLÁŠEK 10
Královéhradecký krajLékařské vědy

Vliv mikrobiomu na vznik a vývoj diabetu 1. typu.

LEKTOR STÁŽE Ing. Tomáš Hudcovic, CSc.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
MÍSTO STÁŽE Mikrobiologický ústav AVČR,v.v.i., Doly,183, Nový Hrádek, 54908
Diabetes 1. typu (T1D) je autoimunitní onemocnění, při kterém dochází k destrukci β-buněk pankreatu. I když byly zkoumány různé genetické a environmentální faktory, konkrétní spouštěče autoimunity spojené s T1D nejsou dosud plně objasněny. Jedním z možných faktorů ovlivňujících rozvoj T1D je působení bakteriomu. Student se bude zabývat vlivem přítomnosti bakteriomu proti bezmikrobnímu stavu, na vznik a vývoj T1D v myším modelu. V rámci studie bude měřena hladina glykémie v jednotlivých experimentálních skupinách z odebrané krve. Student se rovněž seznámí s gnotobiotickými a mikroskopovacími technikami.
PODANÝCH PŘIHLÁŠEK 2
Jihomoravský krajHistorická slavistika

Slovanství a slavistika ve světě krizí 20. a 21. století

LEKTOR STÁŽE doc. PhDr. Radomír Vlček, CSc.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI Stáž je založena na studiu literatury a na pravidelných konzultacích o její relevanci, způsobu využití a jejím kritickém zhodnocení. Výstupem stáže by měla být písemná práce představující slovanství a slavistiku jako součást české národní identity upozorňující na stávající dezinterpretační snahy ve smyslu vyloučení ČR z EU.
MÍSTO STÁŽE Brno, Čechyňská 19, 602 00
Slovanství a vědní obor, který se jeho obsahem zabývá - slavistika - sehrály v minulosti českého národa velmi významnou roli. Slovanství se utvářelo jako součást národní identity, kterou v této podobě určité osobnosti účelově využívaly a ve svůj prospěch zneužívaly. Tato skutečnost se stala zřetelnou po vzniku samostatné republiky a zejména pak od 2. světové války; jak mezi politiky (např. K. Kramář, K. Gottwald), tak některými intelektuály (např. F. Peroutka, Z. Nejedlý). Specifikem bylo takové využití slovanství ve vědě - slavistice - po 2.svět. válce, např. ve slovanské archeologii (J. Poulík). Cílem stáže je vysvětlit si na základě historických pramenů a literatury skutečnou roli slovanství a české slavistiky při jeho poznávání, stejně jako ukázat na účelové - politické - zneužívání slovanství v průběhu 20. i počátku 21. století. Jde o to naučit se prací s historickými a literárněvědnými prameny čelit současným účelovým dezinformacím.
PODANÝCH PŘIHLÁŠEK 0
Jihomoravský krajDějiny umění

Uměleckohistorická topografie pro 21. století

LEKTOR STÁŽE Mgr. Kateřina Dolejší, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI Vzhledem k programu stáže je potřeba počítat s osobní přítomností v Brně jednou za měsíc a výjezdem do vybrané lokality.
MÍSTO STÁŽE Ústav dějin umění - Oddělení umělecko-historické topografie, Veveří 97, Brno 602 00
Umělecko-historická topografie patří k jednomu ze základních přístupů k pochopení uměleckého fondu konkrétního teritoria. Tištěné soupisy památek postupně nahrazují online databáze. I ty jsou však založeny na základním výzkumu uměleckých památek přímo ve vybrané lokalitě. V rámci stáže stážista/ka navštíví odborné instituce (knihovna, archiv, Národní památkový ústav) a bude se podílet na dokumentaci uměleckých památek vybrané lokality na Moravě.
PODANÝCH PŘIHLÁŠEK 1

FAQ Nejčastější otázky

Na kolik stáží se můžu přihlásit?

Můžeš si podat více přihlášek na různé stáže. Docházet však můžeš pouze na jednu stáž.

Co když budu přijat/a na více stáží?

Nemohou tě vybrat na více stáží současně, protože hned jak si tě vybere jeden lektor nebo lektorka na svou stáž, tak ostatním zmizíš z výběru.

Kdy se dozvím, jestli jsem byl/a přijat/a?

Přihlašování na stáže je možné pouze do 30. listopadu. Poté si lektoři a lektorky budou z přihlášek vybírat nejvhodnější adepty na svou stáž. Výsledek o přijetí nebo nepřijetí na stáž se dozvíš do konce roku.

Jaké reference mám přiložit k přihlášce?

Reference přikládat nemusíš, ale pomáhají lektorům a lektorkám při rozhodování, koho na stáž ze všech uchazečů nakonec přijmou. Reference mohou být např. diplomy, certifikáty, potvrzení o účasti v SOČ a olympiádách, doporučující dopisy od pedagogů apod. Prostě všechno, čím se chceš pochlubit.

Jakou musím mít úroveň znalostí, abych se mohl/a přihlásit?

Předpoklady jsou někdy uvedeny v anotaci stáže. Většinou lektoři a lektorky neočekávají žádné zvláštní znalosti. Rozhodující je chuť vyzkoušet si něco nového a učit se. Stáže Otevřené vědy jsou příležitostí pro studenty a studentky středních škol a gymnázií, jak získat odbornou praxi. Do motivačního dopisu můžeš napsat, o co konkrétně se zajímáš, co by ses chtěl/a na stáži naučit nebo proč tě dané téma zajímá. 

Můžu se přihlásit, i když budu příští rok maturovat a dokončím střední školu?

Ano, můžeš.

Probíhají stáže i o prázdninách?

Ano, stáže běží po celý rok, tedy i o prázdninách v červenci a srpnu. Vždy ale záleží na konkrétní dohodě s lektorem nebo lektorkou stáže o tom, jak stáž bude probíhat. Stáže mohou probíhat i formou online diskuzí a studia literatury v kombinaci s docházkami do terénu nebo na pracoviště Akademie věd ČR.

Co mám napsat do životopisu?

Na rady a tipy, jak napsat životopis, se podívej třeba TADY.

Jak odevzdat přihlášku na stáž popsanou v angličtině?

Pokud je stáž pojmenovaná a popsána v přehledu v anglickém jazyce, vede ji anglicky mluvící lektor nebo lektorka, který/á tvé přihlášce v českém jazyce nemusí porozumět. Přelož si tedy tvůj životopis a motivační dopis do angličtiny. Přílohy, které nelze přeložit z češtiny, popiš v motivačním dopise.

Od kolika let se můžu na stáž přihlásit?

Stáže Otevřené vědy jsou určené středoškolákům a středoškolačkám od 15 let a rozhodujícím kritériem je věk. Pokud už jsi na střední škole, ale nemáš ještě 15 let, nemůžeme ještě bohužel tvoji přihlášku přijat. Pro všechny studenty a studentky mladší 18 let je nutné se přihlásit se souhlasem zákonného zástupce. Formulář souhlasu je možné stáhnout k vyplnění a podpisu při přihlašování.

Nestihl/a jsem se na stáž přihlásit. Jaké jsou další možnosti?

Doporučujeme ti prostudovat si další informace, aktivity a příležitosti na webech jednotlivých pracovišť Akademie věd ČR.

Jak můžu zvýšit své šance na přijetí?

Doporučujeme ti prostudovat si aktivity a akce na webu pracoviště Akademie věd ČR, o které máš zájem. Určitě navštiv i akce Akademie věd ČR pro veřejnost, například Týden mozku, Veletrh vědy nebo Týden Akademie věd ČR.