Stáže pro středoškoláky

Přehled stáží Akademie věd ČR pro středoškolské studenty v roce 2025
Vědní oblast
Místo
Obor
Ústav AV ČR
Jihomoravský krajBotanika

Mikroskopování rozsivek z minerálních pramenů CHKO Slavkovský les ve světelném a elektronovém mikroskopu

LEKTOR STÁŽE Mgr. Markéta Fránková, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI Časovou náročnost a také termín stáže přizpůsobím přihlášeným stážistům. Nemám žádné konkrétní pensum vzorků/snímků, které by bylo potřeba udělat.
MÍSTO STÁŽE Lidická 25/27 Brno 602 00
POZNÁMKA: Budu ráda, když se přihlásí stážista/stážisté, které zajímá příroda a nauka o ní. Plusem je, pokud je adept technicky zdatný a umí např. upravovat fotografie a sestavovat fototabule. Není to ale podmínkou. Hlavní je, aby se hlásili nadšení, pracovití, spolehliví a zodpovědní studenti.
Náplní stáže bude zejména fotodokumentace rozsivek, což jsou jednobunečné řasy s křemičitými schránkami, jež mají různé tvary a ornamentaci. Věnovat se budeme rozsivkám z minerálních pramenů CHKO Slavkovský les a to jak recentním, tak fosilním. Budu ráda, pokud se stážisté zapojí i do popularizace v rámci Dnů elektronové mikroskopie, kterých se každoročně účastním. Konkrétně to budou workshopy ve VIDA v termínu 29. a 30. března.
PODANÝCH PŘIHLÁŠEK 1
Středočeský krajBotanika

Schopnost rostlin přizpůsobit se měnícím se klimatickým podmínkám

LEKTOR STÁŽE prof. RNDr. Zuzana Münzbergová, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
MÍSTO STÁŽE Botanicky ustav, Lesní 322, Průhonice
Poznání schopnosti rostlin přizpůsobit se měnícím se klimatickým podmínkách je klíčové pro pochopení jejich budoucí prosperity. Projekt využívá unikátní modelový systém v Rakousku, kde je již 10 let simulováno zvýšení teplot, koncentrace CO2 a sucha. S využitím materiálu z tohoto pokusu bude cílem stáže pochopit, jak různé klimatické faktory a jejich interakce ovlivňují rostlinné vlastnosti se zaměřením na jejich fyziologické přizpůsobení. Konkrétně bude práce analyzovat změny hustoty a velikosti průduchů, změny morfologie listů a obsah fenolických látek a sledovat čistý a kombinovaný efekt různých klimatických faktorů na tyto vlastnosti. Současně bude identifikovat rozdíly v těchto přizpůsobeních mezi druhy.
PODANÝCH PŘIHLÁŠEK 0
Středočeský krajBotanika

Stanovení kritické fáze životního cyklu u přirozených populací kuřičky hadcové

LEKTOR STÁŽE RNDr. Hana Pánková, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI Hlavní náplní bude terénní práce, která bude probíhat v závislosti na počasí v červnu a červenci
MÍSTO STÁŽE Lesní 322, 252 43 Průhonice
Student se seznámí s biologií a ekologií endemického druhu kuřičky hadcové, která roste na světě pouze na dvou místech ve Středních Čechách. Naučí se hodnotit její růst a definovat životní stádia přímo v terénu. Pomocí dat z vlastního měření a dat z předchozích let se naučí vytvářet model životního cyklu a stanovit kritické fáze. Na základě dat pak navrhne vhodná managementová opatření pro konkrétní lokality.
PODANÝCH PŘIHLÁŠEK 0
Středočeský krajBotanika

Adaptace pomněnky úzkolisté k půdním podmínkám

LEKTOR STÁŽE RNDr. Hana Pánková, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 16
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI Přibližně od března bude bude probíhat každých 14 dní odečítání vyklíčených semen. Od května 1x měsíčně měření růstových parametrů ve spolupráci s týmem. Terénní práce budou probíhat v květnu, v závisloti na počasí.
MÍSTO STÁŽE Lesní 322, 252 43 Průhonice
Pomněnka úzkolistá je kriticky ohrožený druh, který roste v ČR pouze na několika geologicky odlišných lokalitách: vápence v Českém Krasu, hadce u Želivky a u Rouchovan, čedič v Českém Středohoří. Současné poznatky ukazují, že pokud se rostliny vyskytují na různých a izolovaných stanovištích, může dojít u nich ke vzniku adaptací na tyto podmínky. To má pak dalekosáhlé následky pro jejich ochranu. Hlavní náplní stáže bude účast na zahradním experimentu, který testuje existenci lokálních adaptací pomněnky na různé substráty. Bude hodnotit klíčivost semen a později i růst jedinců. Naučí se sbírat a zpracovávat data z experimentů, statisticky je zpracovávat a vyvozovat závěry. Na základě dat pak navrhne, jak by se získané poznatky daly uplatnit v ochraně druhu. Dále se bude podílet na hodnocení růstových parametrů na jednotlivých lokalitách pomněnky úzkolisté.
PODANÝCH PŘIHLÁŠEK 0
Středočeský krajBotanika

Vliv klimatické změny na vybrané ohrožené druhy

LEKTOR STÁŽE RNDr. Hana Pánková, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 16
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI Od února do března bude pravidelně 1x měsíčně probíhat hodnocení růstu rostlin, které zabere 1-2 dny. Experiment bude ukončen přibližně v červnu, poté již nebude nutná pravidelná docházka
MÍSTO STÁŽE Lesní 322, 252 43 Průhonice
Zvyšování teploty a obsahu CO2 v atmosféře a častější periody sucha, mohou mít dopad přežívání ohrožených druhů rostlin jak ze suchých, tak i mokřadních stanovišť. V rámci skleníkového experimentu proto budeme sledovat růst ohrožených druhů – popelivky sibiřské, koháňky kalíškaté (slatiništní druhy) a pomněnky úzkolisté (suchomilná) v podmínkách zvýšené/normální teploty, zvýšeného/současného obsahu CO2 a různého vlhkostního režimu. Náplní stáže bude hodnotit růstové parametry jednotlivých druhů. Naučí se sbírat a zpracovávat data z experimentů, statisticky je zpracovávat a vyvozovat závěry. Na základě dat pak navrhne, jak by se získané poznatky daly uplatnit v ochraně druhu.
PODANÝCH PŘIHLÁŠEK 0
Středočeský krajBotanika

Klimatická změna a její vliv na anatomii rostlin

LEKTOR STÁŽE Mgr. Renáta Schnablová, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
MÍSTO STÁŽE Botanický ústav AVČR, Průhonice
Rostliny se musí neustále přizpůsobovat měnícím se podmínkám prostředí, protože nemohou, podobně jako živočichové, jednoduše utéci za lepším. Rostliny mají různé mechanismy, které jim toto přizpůsobení umožňují. Stáž se především zaměří na změny v anatomii rostlin. Stážista se naučí připravovat vzorky rostlinného pletiva, mikroskopovat a analyzovat svoje data.
PODANÝCH PŘIHLÁŠEK 0
Středočeský krajBotanika

Efekt prostředí, stáří semen a typ opylování na klíčení a růst v ČR kriticky ohroženého druhu drobnokvět pobřežní

LEKTOR STÁŽE RNDr. Věroslava Hadincová, CSc.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI Po založení klíčního pokusu by bylo dobré alespoň jednou za týden po dobu cca 1 měsíce kontrolovat vyklíčená semena (vždy cca 2 hodiny práce). Začít s touto fází by bylo nejlepší v březnu, ale dle dohody lze i kdykoli jindy. Později, ve fázi pěstování rostlin, již bude třeba provádět spíše nárazová měření, která ale zaberou více času.
MÍSTO STÁŽE Botanický ústav AVČR, Zámek 1, 252 43 Průhonice
Drobnokvět pobřežní je v České republice zařazen mezi kriticky ohrožené druhy. Na území ČR se na přirozených stanovištích vyskytuje pouze na náplavech na dolním toku Labe mezi Děčínem a Hřenskem. Je zde ohrožen změnou nebo i zánikem přirozených stanivišť. Pro jeho efektivní ochranu potřebujeme vědět i to, jaké podmínky jsou důležité pro jeho vyklíčení a růst. V této studii student odpoví na otázku, jaký je efekt světla, stáří semen a typu opylování na klíčení a následný růst semenáčků. Dosud jsme studovali vliv teploty a vlhkosti. To, jak je pro klíčení důležité světlo a zda klíčivost semen a následný růst rostlin ovlivňuje stáří semen a typ opylení rostlin dosud nevíme. K dispozici jsou 25, 5 a 1 rok stará semena, klíční boxy s různým typem osvětlení a skleník pro pěstování semenáčků. Na vyrostlých rostlinách se bude zaznamenávat rychlost růstu, kvetení a produkce semen. Získané údaje student vyhodnotí staistickými metodami tak, aby mohl odpovědět na položenou otázku.
PODANÝCH PŘIHLÁŠEK 0
Hlavní město PrahaEkologie

Analysis of Floral Traits and Study of the Floral Economic Spectrum

LEKTOR STÁŽE Mr Murugash Manavalan
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 10
MÍSTO STÁŽE Zámek 1, 252 43 Průhonice
POZNÁMKA: Dr. Zuzana Münzbergová of the Institute of Botany will act as the co-supervisor for this internship.
This internship focuses on plant functional traits, core characteristics which ecologists study to understand how plants respond to the environment around them and contribute to ecosystem functioning. Functional traits such as leaf area, specific root length, and seed number are often studied because they directly impact how plants absorb resources, tolerate environmental stress, and compete within their ecosystems. Floral traits, in particular, are crucial due to their vital role in reproduction and long-term survival of plant species. In this project, we will be investigating floral traits and how they are affected by environmental factors such as soil nutrient and water availability and their relation to leaf and root traits. The student will gain hands-on experience in studying various floral traits such as flower colour, nectar concentration and volatile organic compounds. In the latter half of the internship, they will also receive technical training on image analysis using Image J and data analysis using R. This internship will benefit those who are interested in gaining a deeper understanding of plant biology and how plants interact with their environment. Overall, this internship will provide a solid foundation in methods of modern ecological research and will act as a good stepping stone for those who are looking for a career in ecology.
PODANÝCH PŘIHLÁŠEK 0
Středočeský krajEkologie

Rekultivace hadcového lomu

LEKTOR STÁŽE RNDr. Hana Pánková, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI Hlavní náplní stáže je práce v terénu, ketrá bude v závislosti na počasí probíhat v červnu - červenci a zabere několik dní
MÍSTO STÁŽE Lesní 322, 252 43 Průhonice
Hadec je unikátní hornina, která obsahuje velké množství hořčíku, ale málo základních živin. Je velmi vysychavá, takže hadcové půdy vytváří pro rostliny velmi stresující prostředí. Ty se ale těmto podmínkách dokázali přizpůsobit, vytvořily si různé adaptace, často se vyvinuly v samostatné druhy či podruhy. Na hadcích se tak vytváří unikátní rostlinné společenstvo s velkým množstvím ohrožených a vzácných druhů. Hadcový lom pak představuje potenciální biotop pro tyto druhy, pokud bude probíhat jeho rekultivace po skončení těžby vhodným způsobem. V rámci stáže se studenti seznámí s různými způsoby rekultivace – technickou, přirozenou sukcesí, řízenou sukcesí a zapojí se do hodnocení vývoje společenstva na již rekultivovaných částech. Naučí se sbírat vegetační data, statisticky je zpracovávat a vyvozovat závěry.
PODANÝCH PŘIHLÁŠEK 0

FAQ Nejčastější otázky

Na kolik stáží se můžu přihlásit?

Můžeš si podat více přihlášek na různé stáže. Docházet však můžeš pouze na jednu stáž.

Co když budu přijat/a na více stáží?

Nemohou tě vybrat na více stáží současně, protože hned jak si tě vybere jeden lektor nebo lektorka na svou stáž, tak ostatním zmizíš z výběru.

Kdy se dozvím, jestli jsem byl/a přijat/a?

Přihlašování na stáže je možné pouze do 30. listopadu. Poté si lektoři a lektorky budou z přihlášek vybírat nejvhodnější adepty na svou stáž. Výsledek o přijetí nebo nepřijetí na stáž se dozvíš do konce roku.

Jaké reference mám přiložit k přihlášce?

Reference přikládat nemusíš, ale pomáhají lektorům a lektorkám při rozhodování, koho na stáž ze všech uchazečů nakonec přijmou. Reference mohou být např. diplomy, certifikáty, potvrzení o účasti v SOČ a olympiádách, doporučující dopisy od pedagogů apod. Prostě všechno, čím se chceš pochlubit.

Jakou musím mít úroveň znalostí, abych se mohl/a přihlásit?

Předpoklady jsou někdy uvedeny v anotaci stáže. Většinou lektoři a lektorky neočekávají žádné zvláštní znalosti. Rozhodující je chuť vyzkoušet si něco nového a učit se. Stáže Otevřené vědy jsou příležitostí pro studenty a studentky středních škol a gymnázií, jak získat odbornou praxi. Do motivačního dopisu můžeš napsat, o co konkrétně se zajímáš, co by ses chtěl/a na stáži naučit nebo proč tě dané téma zajímá. 

Můžu se přihlásit, i když budu příští rok maturovat a dokončím střední školu?

Ano, můžeš.

Probíhají stáže i o prázdninách?

Ano, stáže běží po celý rok, tedy i o prázdninách v červenci a srpnu. Vždy ale záleží na konkrétní dohodě s lektorem nebo lektorkou stáže o tom, jak stáž bude probíhat. Stáže mohou probíhat i formou online diskuzí a studia literatury v kombinaci s docházkami do terénu nebo na pracoviště Akademie věd ČR.

Co mám napsat do životopisu?

Na rady a tipy, jak napsat životopis, se podívej třeba TADY.

Jak odevzdat přihlášku na stáž popsanou v angličtině?

Pokud je stáž pojmenovaná a popsána v přehledu v anglickém jazyce, vede ji anglicky mluvící lektor nebo lektorka, který/á tvé přihlášce v českém jazyce nemusí porozumět. Přelož si tedy tvůj životopis a motivační dopis do angličtiny. Přílohy, které nelze přeložit z češtiny, popiš v motivačním dopise.

Od kolika let se můžu na stáž přihlásit?

Stáže Otevřené vědy jsou určené středoškolákům a středoškolačkám od 15 let a rozhodujícím kritériem je věk. Pokud už jsi na střední škole, ale nemáš ještě 15 let, nemůžeme ještě bohužel tvoji přihlášku přijat. Pro všechny studenty a studentky mladší 18 let je nutné se přihlásit se souhlasem zákonného zástupce. Formulář souhlasu je možné stáhnout k vyplnění a podpisu při přihlašování.

Nestihl/a jsem se na stáž přihlásit. Jaké jsou další možnosti?

Doporučujeme ti prostudovat si další informace, aktivity a příležitosti na webech jednotlivých pracovišť Akademie věd ČR.

Jak můžu zvýšit své šance na přijetí?

Doporučujeme ti prostudovat si aktivity a akce na webu pracoviště Akademie věd ČR, o které máš zájem. Určitě navštiv i akce Akademie věd ČR pro veřejnost, například Týden mozku, Veletrh vědy nebo Týden Akademie věd ČR.